Maling af kældervæg

Hej. Jeg er igang med at pudse kældervægge op pga mange fugtskader. Der er lagt dræn om hele huset så væggene burde være tørre. Jeg har valgt at pudse op med weber 280 som bliver filtset og skaber et "rustikt" look og en ensartet overflade. Jeg skal have malet når jeg engang er færdig. Det skal være en lys farve, dvs enten hvid eller lysegrå. Jeg er dog i tvivl om hvilken maling jeg skal vælge. Jeg har følgende overvejelser: Selvom der er dræn rundt om huset har jeg ikke lyst til at lukke væggen af med plastikmaling, hvilket betyder at der skal være en diffusionsåben maling. Dette giver mig følgende muligheder:

Silikatmaling (weber silikatmaling

Cempexo (Cempexo murmaling)

"Standard murmaling" (Jem og fix murmaling)

Silver maling der ifølge eget udsagn skulle være diffusionsåbent (Silver maling)

Udover det vil jeg gerne have at det er så nemt at arbejde med som muligt, samt at tykkelsen er minimal. Jeg er selv mest tændt på "standard" murmaling eller Silvers da denne kan tones, men er lidt i tvivl om den er velegnet til en kældervæg (dvs om den rent faktisk er diffusionsåben) Jeg har læst herinde om Cempexo og kan se at nogle synes at det godt kan være svært at arbejde med. Min kammerat siger at da han brugte det endte han med et lag på 2 millimeter hvilket jeg synes er meget i forhold til at "bunden" er nypudset og fast. Alle bidrag og erfaringer modtages med glæde :-)

Mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Ang. Diffusions åben maling, så skal man lige huske på hvad præcis det betyder. Langt det meste maling er “åben” i en hvis grad. Blot er det mærket som diffusionsåben hvis det har en bestemt “evne” til at transportere vand. 

Jeg rådførte mig selv med en malermester og en grossist da jeg skulle til nøjagtigt det samme. Også med fugt på mug på vægge og så pudse med Weber 280. 

Jeg har malet med nordsjö P6. Det er en facademaling som ikke er tilsat fungicider så den må bruges indendøre. Jeg har nu haft det malet i et års tid og der er ikke tegn på noget som helst. Dog skal det lige siges at rummet har været varmet op siden. 

Nordsjö P6 bliver desuden meget hårdfør i overfladen hvilket betyder at jeg nu bare kan vaske tomatsovs og rødvin af væggene. Malede med det samme i køkkenet og resten af huset. Tro nu ikke at det er en udendørsmaling, for den er mærket til brug både inde og ude.

Resten af kælderen fik en gang hæftes King ovenpå gammel kalkmaling og derefter den samme P6. Nogle vil nok påstå at det vil falde af, men så skal de godt nok have deres store hammer med. 

Jeg er glad for at jeg ikke valgte en kalkmaling eller anden smittende overflade. 

Kirkeby skrev den 26-03-2018 13:25:42

Hej

Ang. Diffusions åben maling, så skal man lige huske på hvad præcis det betyder. Langt det meste maling er “åben” i en hvis grad. Blot er det mærket som diffusionsåben hvis det har en bestemt “evne” til at transportere vand. 

Jeg rådførte mig selv med en malermester og en grossist da jeg skulle til nøjagtigt det samme. Også med fugt på mug på vægge og så pudse med Weber 280. 

Jeg har malet med nordsjö P6. Det er en facademaling som ikke er tilsat fungicider så den må bruges indendøre. Jeg har nu haft det malet i et års tid og der er ikke tegn på noget som helst. Dog skal det lige siges at rummet har været varmet op siden. 

Nordsjö P6 bliver desuden meget hårdfør i overfladen hvilket betyder at jeg nu bare kan vaske tomatsovs og rødvin af væggene. Malede med det samme i køkkenet og resten af huset. Tro nu ikke at det er en udendørsmaling, for den er mærket til brug både inde og ude.

Resten af kælderen fik en gang hæftes King ovenpå gammel kalkmaling og derefter den samme P6. Nogle vil nok påstå at det vil falde af, men så skal de godt nok have deres store hammer med. 

Jeg er glad for at jeg ikke valgte en kalkmaling eller anden smittende overflade. 

 Tusinde tak for et rigtig godt svar. Kendte ikke til den nordsjö P6 maling og tror at jeg vil prøve den. Det ser også ud til at den kan tones (det gør konen glad) Jeg har efter dit indlæg læst lidt om acrylmaling og det ser ud til at man med tiden har fået udviklet så meget på det at det netop skulle være muligt at bruge på en kældervæg. Om det rent faktisk er sandt må tiden nok vise. Tak for svar :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Vi fik efter vandskade fjernet gammel puds - der blev pudset op på ny og maleren brugte Joton Mur Silikatmaling. 


Silikatmalingen var et krav fra forsikringen, da selve tørreprocessen efter vandskaden var lang pga. plastikmaling og alverdens andre tiltag for at holde grundvand ude. Vi havde inden vandskaden fået etableret omfangsdræn. 

Godt du kunne bruge mit svar til noget. P6 Kan sagtens tones. Har selv malet med lys råhvid. Den kommer jo bare i en ren hvid fra fabrikken af. Dog kan de godt finde på at fortone både lys råhvid og RAL 9010, Da det er dem der bliver brugt klart flest af. 

God arbejdslyst.

Har malet med keim ecosi-me silikatmaling i min kælder. Den smitter ikke af, er miljøvenlig, modstanddygtig og utrolig diffusionsåben.  Valgte keim fordi de har et meget stort farveudvalg sammenlignet med andre silikatproducenter



Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også