Kommentarer til projekt: Renovering af kælder, hvordan repareres murene?

Her samles kommentarer til projektet: Renovering af kælder, hvordan repareres murene?

Kommentarer vises både her og på projektet.
Her samles kommentarer til projektet: Renovering... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Forbliver væggene diffusionsåbne, selv om der er cement i kc 50/50/700?

Ja.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hej. 

En kældervæg ses som et aggresivt miljø.

Væggene skal udkastet med en C-mørtel 100/400. = 1 Cement, 4 murergrus 0-4 mm.
Som pudslag skal kældervægge udføres med en let bastardmørtel KC 35/65/650.

Disse fås også KKh-mørtel, (mørtel uden cement) Som f. eks. jurakalk fra kalk.dk
Disse anvendes i konstruktioner hvor der ikke allerede forfindes cement. 



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

I så gamle huse er der ikke brugt cement. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

De der vægge ligner virkelig meget mine og den løse beton/mørtel mellem stenene kan jeg også genkende.

Mine blev pudset op i hydraulisk kalkmørtel fra nordisk NHL (kan købes i stark) og derefter malet med silikatmaling fra Keim - det er blevet rigtig flot. Samtidig har jeg så fået lavet en udluftningskanal i hvert rum og opsat en varmepumpe som skaber væsentligt mere luftcirkulation end der var før. Det har markant ændret kælderens indemiljø.

Jeg fulgte anbefalinger fra Nordisk NHL der stemmer overens med det bygningskonstruktør skriver. Man skal bruge en 0-4mm mørtel (der er mere grov end normal pudsemørtel og håndterer derfor det aggressive miljø bedre=det holder længere). Der laves først et tyndt lag med grundingsmørtel (meget kalk) og derefter pudses op med deres standard mørtel (se http://nordisknhl.dk/wp-content/upl...sning.pdf)

I kældre uden dræn mv. anbefaler teknologisk institut generelt hydraulisk kalkmørtel og ingen som helst cement. Problement her er diffusionsåbenheden - du spørger selv om en KC-mørtel er diffusionsåben og efter min klare forståelse så er Gregerens svar ikke helt korrekt. Det rigtige svar er "Ja - men væsentligt mindre end en hydraulisk kalkmørtel". Diffusionsåbenhed er ikke en ja/nej ting, men et spørgsmål om hvor meget. Det er derfor at du også kan få plastikmaling som er angivet som diffusionsåben. Det er den også - men måske kun med en tiendedel eller mindre af den diffusionsåbenhed du finder i silikatmaling... 

Spartelmasse er for mig iøvrigt helt no go, da det normalt er endnu mindre diffusionsåbent end kc-mørtel. Hvis du vil have glattevægge skal der plader på der kan fungere som et fugthåndteringslag også kan du pudse udenpå dem med en fin pudsemørtel. 




Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hvad er det for nogle plader du ville sætte op. Forhåbentlig ikke gips. Ved godt det er længe siden dette blev lagt ud.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Det er Multipor plader

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også