Langt kabel til 4G antenne?

Hej

Om sommeren sejler jeg ca en måned rundt i Danmark/Sverige. Tit er der lidt mangel på netforbindelse, men sidste år hejste jeg mit mobile modem og en powerbank, i drybag op i toppen af masten og så havde jeg næsten net alle steder. Dog ikke så længe af gangen.

Tænker at det måske er lidt mere holdbart med en mobilantenne i toppen af masten som så gå ned til min 4G router (har heldigvis en ekstra). Udfordringen er at der ar ret langt = 12 meter i masten + ca 5 i båden, dvs knap 20 meter. Er der nogen der har erfaring med at forlænge fx https://www.bedresignal.dk/mobilt-bredband/antenner/magnet-antenne.html eller anden antenne via en næste 20 meter lang ledninig. Det er en sejlbåd, og der er en VHF antenne i toppen også, så man kan ikke bare opsætte en eller anden kæmpe antenne. Tror i øvrigt den skal sidde i toppen af masten hvis det skal du, og der er ikke så meget plads.  Måske er det dødsdømt fra starten?

Nogen med erfaringer i langt kabel?

Hej Om sommeren sejler jeg ca en måned rundt i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gregeren skrev den 09-02-2018 15:34:14

OK det var så RG402. Det kan godt ske at vi skal holde op med at kalde det RG58 🤣

 Det er da en smule bedre, men alligevel alt for ringe med et tab på 12 dB pr. 100 ft (33 meter) ved 1gHz. Du må finde noget bedre, da kabeltabet absolut ikke bør overstige antennens gain hvis det skal kunne bruges til noget fornuftigt.      

https://www.pasternack.com/images/P...G402-U.pdf



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Synes du 8db/1Ghz dæmpning for de 20 meters træk er galt? 

Hvilket kabel ville du foreslå?

Der skal selvfølgelig bruges en rigtig udendørs rundstråleantenne, men en high gain antenne behøver vel ikke at være kæmpe stor, 1ghz har jo en bølgelængde på lidt over 3cm.

Til gengæld sidder den så også hvor der rent faktisk kommer radiobølger forbi, i stedet for at drukne i bølgerne.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 09-02-2018 19:53:57

Synes du 8db/1Ghz dæmpning for de 20 meters træk er galt? 

Hvilket kabel ville du foreslå?

Der skal selvfølgelig bruges en rigtig udendørs rundstråleantenne, men en high gain antenne behøver vel ikke at være kæmpe stor, 1ghz har jo en bølgelængde på lidt over 3cm.

Til gengæld sidder den så også hvor der rent faktisk kommer radiobølger forbi, i stedet for at drukne i bølgerne.

Ja 8 dB er en stor kabeldæmpning, det svarer til du kun udstråler 1/8 af senderens effekt fra din antenne, resten afsætter du som varme i dit kabel. Nu skal du så huske på det vi regner i her er bedst case. Prøv lige og regn på tab på de høje 3-4G bånd (2,6 gHz). 

Du regner sku også skidt på dine antenners længde. På 900 mHz er 1 bølgelængde lig 300/900=33,3333 cm, på 2600 mHz er 1 bølgelængde lig 300/2600=11,5 cm. 

En bølgelængde på 3 cm finder du først når frekvensen bliver 4 gange højere end det højeste 4G bånd (10 gHz).

Ja, sidste udsagn er jeg faktisk ret enig med dig i, da der sjældent vokser træer, er sat høje bygninger eller er store bakker ude på "bølgen den blå". Det eneste der skærmer for radiobølgerne er jordens krumning og den ekstra afstandsdæmpning som luftens fugt giver. 

Et bud på et kabel til en overkommelig pris pr meter og med rimeligt lavt tab på de frekvenser vil være H-1000, H-2000 eller Aircom+, alle med en udvendig diameter på 10 mm eller en smule over.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg er faktisk blevet mere og mere varm på og hejse modemet i masten igen sammen med antennen og lade det digitale signal komme tilbage via et ethernetkabel, når det ikke skal være en blivende installation. Kniber det med batteriet i masten kan man sagtens lade 24 volt gå gennem et almindeligt 230 volt gummi/plastic kabel gå med i modemmet op og sætte en spændingsomsætter 24 til 12 volt oppe ved modemmet. Alternativt kan der bruges en POE spændingsforsyning via ethernetkablet. Så undgår man alle de tab der er i coax kablet og får på den måde max opnåelige hastighed på data for/til de mindste penge.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
rusalu skrev den 15-02-2018 10:27:48

Tak for alle svarene. Jeg arbejder videre med nogle af dem.

@Nitter det er bestemt en ide du har fået der. Det har jeg lige med i overvejelserne.

 Takker.    Det er nemmest at få ideerne fra folk der har stået med de samme problemer før. Det store coaxkabel tab der er på de frekvenser i lavpriskabler, er dræbende for et godt resultat med at få antennen i højden. 

Høre vi fra dig når det nye consept er afprøvet ?     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jep, Will do

rusalu skrev den 15-02-2018 14:31:24

Jep, Will do

 Tnx.     


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis