Er et fugtig loftrum normal?

Vi bor i et nybygget hus, hvor vi har et uisoleret luftrum.

Her oplever vi at tøj, tasker m.m. får mug og papir og pap går til. Jeg har i nat målt fugtigheden deroppe, og min måler siger 99% fugtighed.

Undertaget er huntonit, og selv taget er tagsten. Generelt ser der helt tørt ud deroppe.

Jeg antager at den høje fugtigheden skyldes, at temperaturen i øjeblikket er meget lav, og så bliver den relative fugtighed høj. Er det korrekt forstået?

Er et fugtig loftrum normal?

Bør man måske overveje at isolere et loftrum, eller er det ikke det værd?

Hvordan opbevar I jeres ting på loftet, så de ikke går til?

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Når det er uisoleret og uopvarmet burde du have omtrænt samme luftfugtighed som udenfor. For tiden ligger luftfugtigheden tæt på 100% RF. 

Jeg måler pt. 95% RF på mit loft. Jeg opbevarer ting i forseglede plastikkasser. Generelt set forsøger jeg at minimere hvad jeg opbevarer på loftet. Pt. er det kun julepynt jeg har opmagasineret deroppe.

Et uisoleret loftrum er jo ventileret udefra, så som ham den anden skriver vil luftfugtigheden være tæt på det samme, så det er ikke der i skal opbevare kunst og pelse

jeg bruger mit til alt muligt skrammel jeg ikke gider smide ud, jeg synes dog ikke der kommer mug på, men mit er også godt ventileret

Pissabager skriver      "Et uisoleret loftrum er jo ventileret udefra,"  det kræver en forklaring , hvordan kan et loft som er lukket blive ventileret udefra............

I min barndom brugte man loftet som tørreloft , der var spændt snore ud og der hængte man det våde tøj op , det var drivvådt og dryppede , så man måtte lægge aviser på gulvet , til at suge vandet , 1-2 dage efter var det tørt , også om vinteren .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

karl smart, et uisoleret loftrum skal jo netop ventileres udefra gennem ventilationshuller i gavlene og tagventilation i rygningen.  Og når luften kommer udefra, og spørger hverken varmer luften op eller har en kæmpe affugter på loftet, hvordan skal %RF så falde?

se https://www.bolius.dk/mangelfuld-ve...age-16728/

Når du skriver tørreloft, så er det vel isoleret?

Annonce

Totalt uisoleret og med udsigt til tagstenene pivutæt .......


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 02-01-2018 11:02:10

Totalt uisoleret og med udsigt til tagstenene pivutæt .......

 dengang var der vel også altid frost om vinteren frostvejr er glimrende at tørre tøj i pga den meget lave fugtighed, den nuværende vinter er en anden sag, der er så fugtigt at der tager lang tid at tørre tøj udenfor også bliver det aldrig helt tørt

Dette og alle de andre  loftrum bliver stadig brugt som tørreloft , og det har virket siden 1924 da ejendommen stod færdig...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

æhh, fik vi nogen beskrivelse af ventilationen? hvis der er undertag skulle der vel være udluftning i både gavle og udhæng.


 

Karl Smart du nævner jo selv årsagen til at det kunne lade sig gøre. "pivutæt og med kig til tagstene". Så tørrer man jo lige så godt deroppe som f.eks. i en carport. Og så var der heller ikke så meget isolering i, på den måde var der lidt varmere deroppe end udenfor. 

Der skal være udluftning hele vejen langs begge udhæng og i kip. Det skal helst være således at du kan stå deroppe og mærke på din hud at der er en lille "brise"

Det er ikke ensbetydende med at alt kan opbevares i længden uden at tage skade. De lukkede plastkasser hjælper en del. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis