Hvilke produkter til oppudsning af kældervægge

Hvilket produkter skal vi bruge til oppudsning af kældervægge?


Nu har jo læst om det flere forskellige steder og der står noget forskelligt alt efter hvor jeg læser. Jeg er kommer frem til at det skal være diffussionsåbent selvom mange også anbefaler vandtæt sokkelpuds?

Jeg kan se at Kuno handyman.dk anbefaler Weber 950 til udkast, men det er næsten umuligt at købe nogen steder. Hvad vil i anbefale?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der slet ingen murer tilstede eller noget som har forstand på det?

Hvilke blandingsforhold skal jeg blande i for at lave produkterne selv?

Både til udkast og spartling bagefter?

Skal der mere cement i udkastblandingen? end den jeg pudser med?

Er der for meget cement i denne blanding?

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=4&i=240&pi=33

Jeg er igang med mine egne kældervægge og har valgt at bruge hydraulisk kalk puds (kkh). Det er "gammeldags" mørtel uden cement som derfor er langt mere difffusionsåben fordi cementen gør pudset meget tæt. 

Konkret bruger jeg nordisk nhl 3,5 i 0-4mm kornstørrrlse. Det er det som producenten anbefaler til kældre. Mørtelen kan købes hos stark og der er en særlig en kaldet grundigsmørtel med ekstra kalk til udkast. 

Du kan også bare købe kalk fra nhl også selv blande med murer grus. Der står blandingsforhold på deres hjemmeside og du kan sikkert spare lidt penge her. 

Hvis du ikke vil bruge kalkpuds vil mit råd nok være skalflex letpuds eller andre special produkter som er lavet til at håndtere fugt. De produkter er dog normalt ret dyre også i forhold til nhl puds som til 130-150 kroner. Posen heller ikke er billigt 


Personligt kan jeg dog klart anbefale en kkh mørtel 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er selvfølgelig en mulighed, tror du at det kan holde hvis ikke der kommer lidt cement i?

Det vi har nu falder jo af væggen, men det er muligvis også det originale puds fra 1951 da huset blev bygget.

Vores kælder er uopvarmet og der er ingen fyr til at varme kælderen op da der blev indlagt fjernvarme i huset i 2010.

Ups - læste indlægget forkert. Dette er en redigeret version.

Kalkmørtel kan sagtens holde uden cement. Indtil 1940'erne brugte man slet ikke cement i mørtel, så alle huse fra før den tid er muret med ren kalkmørtel. Det er en særlig slags kalk, der kaldes hydralisk der bruges og som skal i i de rigtige mængder (så du kan ikke bare købe strand/bakke mørtel fra silvan selvom der er kalk i  - det er den forkerte kalk og der er ikke nok i af den. 

Så du skal købe specifikke produkter. Weber sælger en kkh kalkmørtel samt nogle særlige produkter kaldet renoveringspuds. Jeg har som nævnt brugt mørtel fra nordisk nhl. Sidstnævnte kan købes i stark. se højre side på http://nordisknhl.dk/wp-content/uploads/2013/11/nhl-vejl_indvendig-pudsning.pdf for en vejledning om hvilke nhl produkter du har brug for. 


Problemstillingen omkring kalk vs. cementpuds behandlet er eksperter i artiklen her http://www.dagensbyggeri.dk/artikel...lbehandles

Det var på basis af input som den artikel at jeg valgte kalkmørtel til min kælder.

Derudover er vi ved at få opsat en varmepumpe i kælderen til at sikre lidt varme året rundt (altså også når vi om sommeren slukker for centralvarmen) og har fået boret nogle 100mm huller til ventilationsrør. 


Ask

Og mørtlen er iøvrigt ligeså nemt at arbejde med som almindelig cementpuds - så længe den er blevet blandet grundigt (og der skal den tilgengæld blandes noget længere end en tilsvarende cementmørtel).


Når du har pudset op skal du iøvrigt huske også at bruge en diffusionsåben maling. Kalkmaling eller silikatmaling er det gode valg - ikke noget med plastikmaling uanset hvor mange gange producenten har forsøgt at skrive diffusionsåben på bøtten. 


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også