Simpel hjemmelavet træpillemaskine

Hej alle sammen

Jeg har besluttet mig for at prøve at bygge min egen helt simple træpillemaskine. Jeg ved, at det er en kompliceret proces og at det måske ikke vil lykkes, men jeg håber at I kan hjælpe mig med dele af konstruktionen. Det skal siges, at jeg er komplet amatør til at bygge sådan en maskine, så underskylder på forhånd for evt. dumme spørgsmål.


Jeg har tænkt, at have en motor nederst, som driver en vertikal aksel, hvorpå jeg vil montere en matrice, hvor pillerne bliver presset igennem vha to valser/trykhjul.


Mit indledende spørgsmål er: Kan man købe matricer/valser færdiglavede og i så fald hvorhenne? Hvis ikke, er det så noget man selv kan fremstille eller bestiller man sådan nogle efter mål?


Dernæst, jeg har købt en lille 10 kw motor, som jeg hr forstået bør være nok til at køre akslen rundt. Den vil jeg som nævnt montere nederst, men dens output er horisontal. Hvordan får jeg dens output kanaliseret over i min vertikale aksel? Jeg har læst om vinkelgear, men så vidt jeg forstår overfører den 1:1, således at min motor, der har 900 rpm vil høre at akslen også drejer med 900 rpm og det tror jeg er alt for hurtigt. Er det smarteste at geare outputtet ned til fx det halve og så sætte vinkelgear på eller findes der en smartere måde?

Igen, beklager hvis det er indlysende spørgsmål, men jeg er en novice ud i det her, så håber I vil bære over med mig.

Al hjælp modtages med stor tak.

Mvh

Jens

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vdu får ikke så lille en motor til at presse piller. En hydraulisk cylinder er løsningen. Med mindre du hælder lim i siloen. Hvis dit råmateriale ikke er Harper til ensartethed, er du bedre hjulpet med træbriketter


 

Hej Uldal

Tak for dit svar. Jeg har ikke tidligere hørt at man kan lave det med hydraulisk presse, men det vil jeg undersøge.

Jeg kan lige så godt indrømme, at min inspiration kommer fra dette klip: https://m.youtube.com/watch?v=EsF4q3jf0JY - det er egentlig præcis det setup jeg kunne tænke mig og det virker ret simpelt. Hvis jeg nu finder en større motor, tror du så det vil kunne lade sig gøre?

Mvh

Jens

Fin pillepresser. Med hensyn til motorstørrelse ser jeg ingen grund til at vælge en større, det er blot et spørgsnål om kapacitet. Og går du over og laver det hydraulisk pliver kapaciteten da for alvor reduceret.

Om det er et "gør det selv projekt" for amatører kræver skal være usagt, men det er da noget af en udfordring. 

Jeg har ikke "taget tid" på ondrejningstallet, men umiddelbart ligner der ca. 200 omdr/min. Det ligner i dit tilfælde en reduktion på 1-5, og det kan du godt lave med et simpelt remtræk. Jeg ser ingen grund til vinkelgearet, din motor arbejder udmærket vertikalt.

Der er rigtig mange andre komponenter du skal have fat i, men kan du fremskaffe eller selv lave tegninger, kan du få alt fremstillet. 

Økonomien er nok ikke noget du må regne på, men enhver hobby koster jo.


Søren O
Annonce

Hej Søren

Tak for svar. Det vil jeg undersøge mht udvekslingen og bare drive det på den måde.

Har du en ide til det med matricer og et par valser? Er det de rigtige ord for den runde ting med huller i og hjulene, der presser ovenfra? Jeg kan simpelthen ikke finde noget på det. Og igen nok et dumt spørgsmål, men er det jern/stål/aluminium der bliver brugt?

Mvh

Jens


Mener den med hullerne hedder en matrice, og er sandsynligvis fremstillet at hærdet stål, ved ikke o´m hullerne er cylindriske, eller koniske...

Hvis du Googler på "matricer til pillepresser" kommer der da en del frem klik

Jeg tror også din motor er rigelig stor, kan du overhovedet køre den på din instalation.


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen

Ja, vores hus ligger i forlængelse af en gammel nedlagt smedje, så der er rigeligt med strøm :-) Og tak for svaret. Jeg googler løs.

Mvh

Jens

Først lige omkring dine spørgsmål. 

Den motor du har er helt ligeglad med om du stiller den "på gulvet" så akselen er vandret eller du hænger den "på væggen" så akselen er lodret. 

Både Vinkel og ligeud gear kan du få med alle mulige udvekslinger. og desuden kan du jo udveksle lidt i remtrækket hvis du bygger det som video.

På video fremgår det at det er 5,5 kw motor, og jeg har lige talt lidt omdrejninger så mon ikke det er omkring 60-70 O/min. Den nødvendige motor størrelse afhænger dels af hastighed og dels af diameter på din matrise. Jo længere ruller sidder ude, jo mere køres der igennem og derfor kræver det også flere kræfter. 

Men de mange gange større proff. pillepressere jeg har set / arbejdet med tilsætter damp i processen lige før det går igennem matrisen. Det hjælper på sammenhængen i pillerne. Det er så foderpiller de laver, men mener også det gælder træpiller. 

Men sådan generelt for at kunne lave sådan et apparat skal man have adgang til drejebænk, og søjleboremaskine. Så vil det meste kunne laves. Men svejser til stativet ville naturligvis også være en stor fordel.  




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er fuldstændig rigtig det Erik skriver, på de store træpillefabrikker bliver træmassen kogt, og presset så hårdt sammen at træet frigive stoffet lignin der er det der binder træpillerne sammen.

Ps. Havde jeg adgang til savsmuld eller miniflis i større mængder ville jeg satse på en rund eller firkantet briketpresser. 


Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis