Simpel hjemmelavet træpillemaskine

Hej alle sammen

Jeg har besluttet mig for at prøve at bygge min egen helt simple træpillemaskine. Jeg ved, at det er en kompliceret proces og at det måske ikke vil lykkes, men jeg håber at I kan hjælpe mig med dele af konstruktionen. Det skal siges, at jeg er komplet amatør til at bygge sådan en maskine, så underskylder på forhånd for evt. dumme spørgsmål.


Jeg har tænkt, at have en motor nederst, som driver en vertikal aksel, hvorpå jeg vil montere en matrice, hvor pillerne bliver presset igennem vha to valser/trykhjul.


Mit indledende spørgsmål er: Kan man købe matricer/valser færdiglavede og i så fald hvorhenne? Hvis ikke, er det så noget man selv kan fremstille eller bestiller man sådan nogle efter mål?


Dernæst, jeg har købt en lille 10 kw motor, som jeg hr forstået bør være nok til at køre akslen rundt. Den vil jeg som nævnt montere nederst, men dens output er horisontal. Hvordan får jeg dens output kanaliseret over i min vertikale aksel? Jeg har læst om vinkelgear, men så vidt jeg forstår overfører den 1:1, således at min motor, der har 900 rpm vil høre at akslen også drejer med 900 rpm og det tror jeg er alt for hurtigt. Er det smarteste at geare outputtet ned til fx det halve og så sætte vinkelgear på eller findes der en smartere måde?

Igen, beklager hvis det er indlysende spørgsmål, men jeg er en novice ud i det her, så håber I vil bære over med mig.

Al hjælp modtages med stor tak.

Mvh

Jens

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Vdu får ikke så lille en motor til at presse piller. En hydraulisk cylinder er løsningen. Med mindre du hælder lim i siloen. Hvis dit råmateriale ikke er Harper til ensartethed, er du bedre hjulpet med træbriketter


 

Hej Uldal

Tak for dit svar. Jeg har ikke tidligere hørt at man kan lave det med hydraulisk presse, men det vil jeg undersøge.