Bærende bjælke

Jeg er i gang med at renovere på 1.sal i mit gamle hus.

Midt i rummet lægger der en gammel jern bjælke, på 5 meter , 160 mm høj ( I bjælke). Den lægger mellem ydervæggen og og en skillerums væg, som erstatning for en fjernede væg. Den lægger på gulvet og holder træbjælkerne med bolter. Den er bare i vejen og skal derfor væk og erstattes med en bjælke fra neden på de 5 meter lang.

Der er plads til at lægge en bjælke på op til 160 mm høj fra neden, DVS. under træ bjælkerne

Jeg vil helst ikke bruge jern bjælker pga. vægten

Jeg har tænkt på en løsning på to limtræsbjælker på 160 mm i højden sammen?

Jeg har også tænkt på at støbe en beton bjælke? 

Er der nogen der har en ide?

Mvh.


faouzi
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg forstår det, har du 5 meter frit spænd, hvor husets spær pt. er boltet på en stålbjælke nedfra.

Glem alt om limtræ under spær, når du kun kan har plads til 160 mm i højden. Selv en 160mm stålprofil, vil jeg tro giver alt for meget nedbøjning, med 1-salens ændrede anvendelse.

En "betonbjæke" vil veje mere end en ditto af stål, så det forstår jeg ikke rigtig du overvejer, hvis vægt er en problem. Hvorfor er det i øvrigt det?

Min ide vil være, at du ringer til en ingeniør, som kan fortælle dig præcis hvilke muligheder du har, og som samtidig kan lave en beregning af den nødvendigt styrke :-)

En IPE bjælke på 160 mm er lettere end en tilsvarende limtræsbjælke. Så du skal ikke bekymre dig om det med vægten af bjælken. Samtidig skal du brandsikre en jernbjælke og med en limtræsbjælke skal du ikke gøre noget. Jeg har ikke erfaring med brug af beton bjælker i den konstruktion men det kan det helt sikkert lade sig gøre og der kan man måske holde højde målet med den rette armering.

Mit GÆT vil være at du skal bruge en limtræsbjælke på 130 x 250 mm for at du kan opnå bæreevnen til at udnytte din førstesal. JEg er ikke sikker men vil tro det er der omkring. 


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Husk lige at HEB bjælker er stærkere end IPE  i samme højde. En anden mulighed er måske at få dine spær til at gå ind i siden på bjælken. Så kan du have mere højde på HEB, men så skal jernbjælken forberedes til det med påsvejste lapper til at tage trækket ud ad. ( spærene vil jo prøve at presse huset ud ad, som skal modvirkes af bjælkelaget.) Men igen Ingeniør kommer du ikek uden om.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis