Ipe bjælke ,

Hej LDS , jeg er igang med at renovere mit hus og jeg har fået lavet nyt tag og tømrer på loftet da jeg har udnyttet over etage . 

Jeg har dog en stue på 8m lang og 7.60m bred , jeg har isat en Ipe 160 lige midt på den 8 m spændevide . 

Jeg synes at ipe bjælken er begyndt at bøje en lille smule , når jeg er oppe på etagen er det som om det vakler lidt , jeg fik jo af vide af ingeniøren at den 160 kunne sagtens klare denne opgave . 

Hvad kan jeg gøre for at få den stærkere end den nu er ? 

Håber der er nogen her inde der kan hjælpe mig hurtigst muligt da jeg skal videre i renoveringen . 

Skal have dampspærre op og gips loft . 

Så det skulle gerne være sådan jeg var 100p på at det er i orden inden jeg gøre dette . 


Mvh Fatih 😉

28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal bede din ingeniør om at lave en statisk beregning på din jernbjælke. 8 m spænd og en IPE 160 lyder helt forkert. Det skulle ikke undre mig om du skulle op i en HEB 200. 

Så vidt jeg husker må nedbøjningen max være 1/200 svarende til 4 mm på dit 8 m spænd.

Kun en beregning kan give dig det rigtige svar.


Søren O

Lyder til det skulle være en heb bjælke istedet for ipe. Du kan evt forstærke den med fladjern 10x150 som boltes igennem på begge sider vil tro der skal 2 m12 bolte pr 20 cm. Men det er nok billigere og få leveret en ny bjælke istedet for


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej Søren , ja jeg er helt enig med dig , jeg har detsværre dummet mig  

Hej Fiahgt , jeg tænkte nemlig på samme måde med et fladjern , 10x150 eller 15x150 , 

Har nemlig problemet nu at det er for sent at få noget nyt i da alt er lukket sammen :( 

Kan ikke få en ny 8m bjælke ind mere .

Men kan du evt fortælle mig hvordan jeg kan gøre det ? Måske kunne den svejses fast ? 

For hver 20 cm hvis jeg laver et hul på fladjernet , 

Men hvordan kan man opnå det bedst muligt ? 

Har i evt nogle tegninger på hvordan jeg skal forstærke den , er det hele vejen igennem og på begge sider ? 

Vi snakker om at det skal være på selve kroppen på ipe bjælken . 

Vh Fatih

Bjælken må skulle understøttes så den er lige inden du skruer/svejser fladjern på for ellers vil den nuværende nedbøjning jo kun blive gjort permanent.

Den eneste regulære løsning må være at udskifte bjælken selv om det måtte betyde, at noget må rives ned.

Annonce

Ja jeg skal have den op så den står lige igen også får jeg svejst fladjern på begge sider mon ikke det kan gøre dette . 

Den bliver jo lavet om til en meget større ipe bjælke som måske kommer til at svare til en 200 eller 220.

Jeg ville måske lave en forspænding opad på bjælken, inden du svejser noget på..

Din bjælke bliver meget stærkere hvis du placerer dine forstærkninger ude på flangerne. "Kroppen" skal egentlig bare holde afstanden mellem flangerne.


Søren O

Tanken var at det kunne laves uden og svejse. Ret bjælken op. Og lig fladjernet ind i bunden fra begge sider. Derefter skal der bare bores hullerfor hver 20-30cm vil jeg tro og boltes sammen,kender ikke den nøjagtige styrke men har set et gjort før. Problemet er jo selvfølgelig at fladjern i den str og længde ikke er gratis. Hvis du kender en der er skarp til statik vil han kunne svare hvilken Heb det vil svare til


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Fiahgt Ja jeg skal have skubbet bjælken op ad med en dunkraft , har bare hørt det bedre at svejse den , men det jeg ikke helt forstår er at jeg ikke ved hvordan jeg skal isætte fladjernet . 

Søren O du oplyser noget rigtigt med isætningen men ville du uddybbe det lidt mere ? 

Vh Fatih

Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis