Grubning og terrænregulering af have.

Hej LDS'er

Vi er i fuld gang med at få bygget hus. I den forbindelse har der været nogle store maskiner i haven og kan godt allerede nu se at det har presset jorden godt sammen og vandet er meget lang tid om at synke. Jorden er meget lerholdig og har fået at vide fra entrepenøren at grundvandet står højt på grunden.

Der er gravet ud til fundament og der ligger nu omkring 50-60m3 af det lerholdige jord som jeg egentlig havde planer om at bruge til at terrænregulere.

Min tanke var at jeg ville få grubbet hele grunden og derefter terrænregulere med det lerholdige jord de har gravet af til fundament. Derefter ville jeg sprede noget grus/sand ud og fræse ned. Og til sidste ligge 10cm muld ud. Der skal kun være græs og hæk i haven, måske et/to frugttræer. Men tænker at man så hvor hækken og træer skal stå gør lidt ekstra ud af jorden!?

Hvad skal man være opmærksom på når man grubber? Er det lige meget hvad vej man grubber eller skal man gøre det den vej man vil have vandet hen?

Håber i har nogle gode råd og erfaringer 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal under alle omstændigheder være opmærksom på alle slags ledninger der ligger i jorden. Jeg har været ved et hus hvor strømkablet stak op af jorden med 8-10 ender efter grubning. ! ! !
Jeg tror det mest gælder om at få jorden løsnet, og så gruber man nogen gange begge veje.
Når man planter træer kan man grave noget stort hul og så blande spagnum i jorden, ellers tror jeg ikke du skal forberede det så meget. Det viser sig ALTID at der bliver nye planer om et par år. Du skal bare have meget sand lagt på før det har en effekt. f.eks. 10 cm lag. Det giver så 10 m3 (en stor lastbilfuld) pr. ca. 100 kvm Men det er rigtig godt i det lange løb.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har i mine unge grubbet rigtig mange haver. Grubberen gik ca. 80 cm. ned i jorden, så jeg har da nogle erfaringer som Elmand skriver. Jeg fik ret hurtigt lært at spørge kunden om han havde noget i jorden som jeg kunne ødelægge. Han skulle simpelthen bare fortælle hvor der skulle grubbes.
Normalt blev der kun grubbet i een retning med ca. 75 cm afstand. Det har altid været tilstrækkeligt, og bagefter var kunderne slet ikke i tvivl om hvilket område der var blevet grubbet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis