Ja, det bliver et valg imellem dårlig afkøling eller for lav rumtemperatur. Den gode løsning er at skifte til en ny radiator med flere plader og konvektoroverflade eller større radiator. Ellers skal man reducere varmetabet fra rummet ved forbedringer af klimaskærmen.
Ud fra dit svar må jeg konkludere, at såfremt radiatorerne ikke er overdimensionerede, så der kan ske en begrænsning af gennemstrømningen med tilstrækkelig afkøling til følge, så er det med indstilling af maks. gennemstrømning af tvivlsom karakter, hvis man ønsker at kunne bestemme rumtemperaturen.
Jeg har observeret, at fordi jeg har natsænkning på på mit varmesystem, starter radiatorerne på fuld power et par timer før der er den ønskede temperatur i rummet. Når det er opnået, er afkølingen som den skal være dvs. returen er som den skal være næsten kold. Derfor går jeg ud fra at termostaten formår at styre og dermed begrænse gennemstrømningen i radiatoren. Er vi enige i det, eller har du en anden mening, så hører jeg gerne den.
fase