Klik/parket gulv knirker - what to do?

Hej,

Det evgt tilbagevendende spørgsmål. Hvad gør man ved dette. Jeg har ikke selv lavet gulvet. Men antager fra hvad jeg kan se i siden af gulvet under listerne at der ligger noget spåndplade af en art. Og så gulvvarme under det. Det er en gammel lej der er renoveret. Men det øverste lag knirker altså nogle steder i samlinger når man går på det. Om det er de steder man har gået mest tyder det lidt på.

Det ville være rimelig trælst at skulle ligge gulvet om. Spørgsmålet er så om der er nogle råd for et middel man evt. kunne smelte/smøre på samlingerne, som ville gøre det ikke knirkede mere eller knirkede mindre. Tænker noget voks af en art?

Eller andre gode ideer til hvad man kan gøre?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Klassisk irriterende problem, som er svært at komme omkring uden at lægge nyt gulv..

det kan både være gulvsamlinger, undergulv, gulvvarmekonstruktionen og strøerne der skaber lydene. Sandsynligvis ikke det første.

Ofte er det strøer, der tørrer ud efter det er lavet, dårlig opklodsning eller et ikke korrekt udført undergulv.

Der findes nogle skruer, som skrues ned gennem gulv og strøer for at lave støtte der, hvor man formoder at opklodsningen er utilstrækkelig eller er skredet ud. Det kræver så at man laver et mindre hul i gulvet som skal lukkes bagefter. Det kræver snilde og der er ingen garanti for det løser priblemet.

I nogle tilfælde kan der også være for lidt luft mellem gulv og ydervæg, så skal fodlister af og der skal skæres nogle mm af gulvet.

Hvis der er krybekælder kan man nogle gange klare problemet nedefra.

Det letteste er at leve med det til gulvet skal skiftes

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis

Jeg er rimelig sikker på at knirken kommer fra samlingerne (Mere præcist enderne af de forskellige klik-plader). Fordi jeg kan ligge min hånd på den ene siden af samlingen og den anden hånd på den anden side af samlingen, og ved et meget let tryk kan jeg få pladerne til at bevæge sig ca. 0,2 - 0,5mm imellem hinanden, som er nok til at skabe en rimelig høj knirkelyd. Jeg tror derfor at lyden kommer fra samlingen i enderne. Derfor tror jeg helder ikke det ændrer noget at skære af inde mod fodlisten.

Det undrer mig....jeg har lagt mange parketgulve (primært 3-stavs) og ikke haft det problem...

Prøv at lægge en klods af hårdttræ (eller lignende) på den ene hhv den anden side af samlingen og slå med en hammer...måske den ikke er klikket rigtigt sammen.

Du kan også prøve at slå et skarpt knivblad præcist ned i samlingen (ca. 3mm i dybden) så du skaber en smule mere plads. Knivbladet tages op igen med en tang...

Del endelig din erfaring (:

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Har læst at man måske kan få noget flydende voks ned i samlingerne - evt. fortynde med møbelrens.

Måske det kan virke?

http://www.klikk.no/bolig/vedlikehold/article921565.ece
Rigtig god artikel ! Det var da værd at prøve (:

Noget tyder på at gulvet har været under ligevægtsfugtighed da det blev lagt, måske i kombination med at det er blevet stødt for hårdt sammen....

Mød de kloge med ydmyghed og de bedrevidende med skepsis
Annonce

Tænkte at jeg ville give feedback hvis andre også havde lignende spørgsmål. Har nu forsøgt med en blanding med 50/50 møbelolie og terpentin. Status er at jeg nu har et gulv der ikke knirker mere. Det er så spændende hvor lang tid det holder. Men fordelte bare blandingen imellem samlingerne og brugte en spartel til at få den til at ligge i sprækken. Jeg placerede så en fod på hver side af samlingen og vrikkede frem og tilbage så blandingen kunne arbejde sig ned / indtil det ikke knirkede mere. Efterfølgende lod jeg det ligge et par timer. Samt tørrede overskydende væk til sidst

Hej rskadk,
Hvordan gik det fremadrettet med gulvet? Knirkede det igen? Jeg har lagt nyt laminat-klikgulv i mit hus sidste år, og det KNIRKER! Jeg er allerede fristet til at lægge det om, men det er et større arbejde🙄 Var det laminatgulv du forsøgte dig med?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også