HEB Jern Bjælke Nedbøjning

Hej jeg skal have lagt en HEB 140 op under eksisterende bjælkelag.

Den kommer til at skulle bære gulvet på 1sal og en let skillevæg der står her ovenpå.

Skillevæggen er også fastgjort i hanebånd og tværgående vægge i hver ende og så det er jo nok ikke hele tyngden af denne væg. jernbjælken kommer til at optage.

Bjælkerne er 47*195 mm og ligger pr 50cm C/C og der er et frit spænd mellem indervæggene hvor bjælkerne "hviler af" på 573cm så jernbjælken kommer jo til at bære at gulvareal på ca det halve af 573=286,5 gange det frie spænd på jernbjælken (ca. 4,2meter)

Mit spørgsmål er hvor meget jeg skal regne med i nedbøjning på HEB-Bjælken?

Det er at badværelse med vinylgulv der er ovenpå så det er rimelig afgørende at gulvet ikke "sætter sig" i forhold til væggene. Da vinylen jo er bukket og kører op af væggen.  

Min tanke var at hvis man kunne udregne nedbøjningen kunne jeg tage højde for dette når jeg skærer hakker ud spærrene, få jernbjælken op på plads i den ene ende og derefter tvinge den op med en soldat eller donkraft i den anden ende således at jeg giver bjælken den endelige nedbøjning med det samme og der ikke er noget der sætter sig.  

Er der nogen der kan finde ud af at udregne dette for mig? På forhånd tak.

 

Mvh Jack.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jack

Lige et par ting:
Væggen sætter sig sammen med etagen, det er usandsynlig at dit hanebånd vil "løfte vægge"
Den nemme løsning på dine overvejelser er at vælge en større bjælke, HE160 / 180 så minimere du bevægelserne

Men for at svare på dit spørgsmål. Jeg har lavet en grov beregning, udfra der ikke er betonudstøbning på dit badeværelse men en let (træbaseret) opbygning.
Nedbøjning af bjælken fra gulv/bjælker/loft ca. 6 mm
Nedbøjning (maks) fra møbler/personer/øvrigt inventar ca. 10 mm

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Mange tak for svaret.
Har desværre ikke mulighed for højere bjælke lige der, og ja det er blot et badeværelsesgulv med let opbygning.

Men hvis nu jeg skærer hakkerne i bjælkerne således at jernbjælken presser de midterste spærfødder ca. 6mm så går det vel ikke helt galt. JEg skal vel også passe på at jeg ikke ligefrem kommer til at "løfte" bjælkelaget - det vil jo også være hårdt ved vinylgulvet i hjørnet hvor det er bukket op af væggen.

Jeg har et par spørgsmål til dimensionering af jernbjælker 2 andre steder i huset, vil du hjælpe med dem også? Jeg kalder den ene tråd: "HEB Jernbjælke langs spærfødder dimension?" og den anden: "HEB Jernbjælke i facade dimensionering" På forhånd mange tak hvis du gider.

Ville det ikke være nemmere at klodse bjælken op i enderne og under - ved de relevante spær?


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
@JackPetersen - med alle de statikspørgsmål du spørger til her på sitet vil jeg råde dig til at kontakte en statikingenør snarest - altså kun hvis du vil have bare en minimal chance for at kunne tegne en husforsikring bagefter, dine tanker ift udførsel er muligvis plausible men det lyder meget usikkert.
Har du f.ex tænkt på knusningseffekt og bærevne af lasten på de steder hvor dine bjælker lægger af - hvad med tværstabilitet for vindlast?

Bare et indspark :-)

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej tak for dit oprigtige og ærlige svar ja jeg har tænkt på disse parametre.

Specielt at man skal være sikker på at trykket er fordelt ud der hvor jernbjælker ligger af så væggen ikke revner eller i værste fald knuses som du skriver.

Mht vindlast har jeg tænkt mig at montere en 18mm krydsfiner imellem alle spærfødder og mellembjælker så det kommer til at danne "en stor plade" så det kan man være med til at afstive bygningen for vindlast.

Men tak fordi du skriver det og gør mig opmærksom på det. Det kan også være det bliver enden af det at jeg skal have en ingeniør til at hjælpe med at lave nogle beregninger men altid rart også lige selv at undersøge sagen først så man ved havd der kan lade sig gøre og hvad der er realistisk osv.

Mvh JAck
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis