Flytte dørhul i muret bærende væg én dørbredde

Hej herinde.

Jeg viul høre om I kan give lidt råd til hvordan man bærer sig med at flytte et dørhul (85 cm dør, ca. 90 cm dørhul), en dørbredde i en indre men bærende muret væg (vægtykkelsen er ca. 12-13 cm, så det er vel en halvstensmur plus pus). HUset er et 1½ etages år 1884 gårdhus, og muren en den langsgånde midtermur som går igennem hele stueetagen. Nogen af de tværgående ikke bærende mure i huset er dog koksvægge, men denne er mursten, og bærende iflg både en tømrer/fuldentrerprise-mand og også en bygningskonstruktør jeg havde ude og se på det.

Den bær dog kun i stueplanet og fordeler vel vægt fra førstesalen som er et gammelt kornloft der siden er taget ind til beboelse, et par årtier før jeg flyttede ind.

Jeg er klar over der skal først mures op og sikres at der er eller lægges et halvstens stålteglsoverligger ind over gl. dørhul, og vel plus en sten ind til hver side af dørhullet.

Men så der både blandingsforhold på mørtel og cement i den murede væg i det gamle dørhul og omkring stålteglet. Hvordan skal det være?

Tørretid, inden jeg kan gå igang med det ny dørhul?

Og så der også tørretiden for det opmurede nu lukkede dørhul inden jeg kan begynde at slå ud til det nye dørhul umiddelt klods op af det gamle. (jeg er nødt til at sætte dørhullet klods op af det gamle, for der står en skorsten umiddelbart efter det ny dørhul, så jeg kan ikke komme længere fra det gl. dørhul. Det gamle dørhuls opmuring og det evt. ny ståltegl over det skal vel være helt tørt og bærende inden jeg kan begynde på nabohullet? og hvor lang tid er der så om det?

Det ny dørhul skal vel understøttes af soldater, eller en midlertidlig træramme, eller noget, efter jeg har indsat det ny ståltegl her?

Alternativt kan jeg jo indsætte et nyt ståltegl i dobbelt dørbredde, plus en halv til hel sten på hver side allerførst?

tja eller hvordan gør man det her?

Udfordringen står i at det er et gammel hus, med efterhånden vel lidt blødere 132 år gamle sten, men ellers sundt, OG at det er et klods op af det gamle dørhul, som det nye død og kritte desværre er nødt til at være.

Tak skal I have for alle råd og vejledning

vh Søren

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Det gamle dørhul mures til, med mursten og mørtel. Der skal hugges nogle 1/2 sten ud i den side som skal forbindes med muren for at få en fortanding. Mørtelen kan være almindelig bakkemørtel med meget lidt cement i. Gamle huse fra den tid er muret uden cement, og det skal man helst efterligne.
Der skal IKKE være nogen overligger over det op murede hul. Der sidder sikker noget af træ nu det fjerner du.
Hvis du venter 2-3 dage så kan du godt gå videre. Du fjerner 1 række sten der hvor din overligger skal ind over det nye hul. Den skal have et vederlag på 10-15 cm ind over i begge sider. (det kan jo være forberedt i den side du lige har muret op)
Hvis der er bjælker der lige hviler på hullet kan du understøtte med "soldater" eller et par bjælker der har længden til gulvet + lidt så de strammer når man slår dem på plads. (det gælder på ved opmuring og indsætning af overligger.
I den side imod skorsten vil det se pænt lige ud hvis du skærer med stor diamant klinge. MEN det støver af H..... til.
Husk at alle flader fugtes godt op inden der mures imod dem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis