Trække elkabler

Hej Alle.
Vi er ved at udnytte vores tagetage og skal i den forbindelse til at trække elkabler. Er der en venlig sjæl der vil kaste et blik på mit udkast til installationerne og se om der er noget der ikke giver mening. Det jeg er mest i tvivl om, er hvilke typer kabler der skal mellem hver installation.

Bemærk, at der selvfølgelig kommer en autoriseret installatør og sætter stik m.v. op og slutter det hele til.

På tegningen er blå streger 3g1,5 og orange streger 5g1,5 installationskabler. En * indikerer en kontakt med korrespondance, bogstaver ud for lampesteder og kontakter viser hvad der hører til hvad.
Eltavlen er vist på tegningen lige til højre for trappen, men er i virkeligheden lige neden under i underetagen.
Kablerne bliver selvfølgelig ikke trukket som de er tegnet på tegningen, men viser blot hvordan de forskellige installationer er forbundet.
Hver lokale får i øvrigt sin egen gruppe på tavlen - derfor er der trukket seperate kabler ud til hvert.

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville trække 5-leder kabel til alle lampeudtagene. Også selvom der ikke skal sløjfes videre derfra. Det gør det bare så meget nemmere at montere, at det hele kan samles farveret. For ligeså snart det er en der trækker kablerne, og en anden der skal montere dem, så er risikoen for fejl montering stor. Selv for erfarende elektrikere desværre.

1 gruppe pr. rum er overkill. men klassiks gør det selv løsning. Men det går jeg ud fra du allerede har snakket med den elektriker om som der skal stå for monteringen. Og du har vel også aftalt at du laver kabelføringen, og han resten? Selvom dette heller ikke er en helt lovlig løsning.
At trække 5 leder til lampestederne for at kunne samle farveret er overkill, det burde ikke være et problem for en elektriker at kunne forbinde forskelligt farvede ledninger. Der er et andet problem i tegningen nemlig antal ledere i montagemateriel, fortrinsvis stikkonkakter, her er der regnet med, at der kan sløjfes 3 (nul)ledninger. Det kan ikke lade sig gøre uden at bruge samlemuffer. Der bør kunne undgås i en ny installation. Prøv at tegne installationen igen og tæl hvor mange ledninger, der kommer i hver tilslutning. En gruppe for hvert værelse er nok i overkanten. Antal grupper vil jeg sætte til en, uden dog at kende den aktuelle belastning. Hvorfor ikke lave installationen som en installation med ledninger i rør, i stedet for en kabel installation, som ikke kan repareres? Gætter jeg rigtig, når jeg gætter på, at du vil lave hele installationen selv, for ellers kunne du have spurgt den installatør, som skulle lave installationen færdig.

fase

Hej igen. Tak for de hurtige svar.
Jeg kan berolige S. Fabrin med at jeg ikke har tænkt at lave installationerne helt selv. Jeg har en god ven der er aut. el installatør, men han er desværre på ferie for tiden. Og jeg kunne godt tænke mig at kunne komme videre med at sætte gips op, nu hvor jeg også har ferie. Og så synes jeg faktisk også det er lidt sjovt at prøve at lære noget nyt

Jeg forstår desværre ikke helt følgende:

Der er et andet problem i tegningen nemlig antal ledere i montagemateriel, fortrinsvis stikkonkakter, her er der regnet med, at der kan sløjfes 3 (nul)ledninger. Det kan ikke lade sig gøre uden at bruge samlemuffer. Der bør kunne undgås i en ny installation. Prøv at tegne installationen igen og tæl hvor mange ledninger, der kommer i hver tilslutning

Jeg forstår godt, at man er nødt til at lave afgreninger/bruge samlemuffer med mit forslag, da der ellers er serielt forbundne installationer (og det ville ikke være fedt, hvis de næste i rækken, ikke vil kunne tændes, når den første er slukket). Er det det der tales om her?

>Serielt forbundne installationer< Nej det er ikke det der er tale om, det er "dårligt planlagte" installationer. Du skal nøjes med højst 2 kabler i hver stikk. / afbryder. Det kan sagtens lade sig gøre. Det der går galt er at du ikke udnytter lampesteder til samlingspunkter i hvert rum. Der må der nemlig gerne være 4 højst 5 kabler. Så træk fra 1 lampested ned til en 1. stikk. -  videre til næste stikk. - videre til næste stikk.- (i et andet rum) o.s.v. i hele den ene side af etagen Og gør ligesådan i den anden side.

Og så skal sådan en etage kun have 1 sikringsgruppe medmindre der skal ske noget helt eseptionelt (elvarme eller sådan noget)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville trække kablerne på en anden måde, end du har skitseret. Når jeg kommer i nærheden af min egen computer, sender jeg et forslag, hvis der ikke er en anden der har lavet et brugbart forslag. Er det virkelig din mening, bruge tre grupper til den installation?

fase

Kabler til korrespondance skal op igennem "sit eget lampested" Men vent lighe på Fabrin så skal du se løjer.

Uden at kende størrelse på rummene så tror jeg du mangler stikk. i rummet med trappeopgang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja helt klart, og så er der også en change for lidt færre ledninger i afbryder og stikkontakter.

fase

Hej S. Fabrin.
Tak, det ville virkelig være en stor hjælp! Jeg har indsat en "tom" tegning du (i) kan bruge

 

Mht til antal grupper, så tænkte jeg bare at det kunne jeg lige så godt, når nu jeg alligevel har muligheden for det - eltavlen har masser af "plads". Er der nogle ulemper ved at bruge 3 grupper?
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis