Græsplæne ved leret jord

Jeg har fjernet mange tons jord fra haven, i form af forhøjede bede, hele det øverste græslag mm. (bemærk billederne viser inden vi har fjernet det sammenrullede græs vi trak op med minigraveren)

Planen er nu at få det så tæt på perfekt jævnt som muligt, således der kan lægges en plæne over det hele (undtagen de to forhøjede bede vist på billederne. Dem skal der lock-blocks omkring, ligesom der skal op mod hækken.).

Jeg har imidlertidigt rimelig svært ved at finde præcis og entydig information om hvordan man skal gøre det, så hermed en række spørgsmål:

  • Vores jord er leret. Nogen har påstået vi skal sprede muld ud på jorden og fræse det sammen. Andre har påstået sand. Mængden har også varieret (2 cm, 5 cm, 15 cm etc.). 
    Hvad skal vi blande jorden med? Hvordan skal vi gøre det? Og hvor meget skal der blandes i?
  • Som det står nu er jorden under niveau af terassen. Før var græsset over terassen (hvilket var pænt irriterende).
    Bør græsplænen anlægges i højde med terassen, eller lidt under? Og i så fald hvor meget under?
  • Vi kan låne en stor havefræser af et familiemedlem, men hvordan er processen præcis herfra? (1. Muld/sand på; 2. Fræs; 3. Riv; 4. Udjævn; 5. Gentag 2-4 indtil jævnt og uden ukrudt?)
  • Nogle dele af haven er lidt for høje (5-10 cm), hvorimod andre er lidt for lave (5-10 cm). Vi har lange udjævningsværktøjer til terasseanlæggelse o.lign. (f.eks. et 2,5 m langt vaterpas).
    Hvordan udjævnes haven bedst? Det er vigtigt haven kan bruges til boldspil o.lign., men den skal ikke se sløset ud. Den skal stå så knivskarpt som muligt.
  • Pt. er der et forkert fald ind mod huset, så stenterassen skal lægges delvist om.
    Bør der ligeledes være fald på græsplænen? Og er det i så fald det samme 1% fald?

Nogen der kan hjælpe?


Mvh.
Michael Lind Mortensen
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale et lag muld på 2-3 cm, du skal ikke fræse det ned, med bare bruge det som topdressing.
Det er fint at lave græsplænen lidt lavere end fliserne, græsplænen vokser lige så stille og roligt i højden (og det er ikke selve græsset jeg mener)


Vi prøver igen, i morgen --

Ukrudt undgår du ikke ved at lægge et nyt lag sand/muld over og evt. at fræse det. Men et 10 cm (eller mere) tykt lag (gerne harpet) kommunekompost tager livet af de fleste ukrudtfrø i jorden - og så er det dejligt nemt og arbejde med. Græsset får en kanonstart, du behøver ikke gøde i mange år frem, det er behageligt at færdes på, og så holder kommunekompost godt på fugtigheden i tørre perioder. 

Ps.

Når man skal finde bund og højde på et større areal er en nivellerings-laser perfekt. Bank nogle pinde i jorden for f.eks. for hver 4-6 m2 (frem med tommestok og blyant) og markerer højden + - på hver pind, så har du et godt udgangspunkt for at planerer arealet efter det ønsket niveau.

Pps.

De billige hobby-laser er udmærket til formålet - det skal blot være mørkt. 

jeg har lavet noget af samme omgang i min egen have, der købte jeg omtalte kommunekompost (1/3 del af hver, jord, sand, kompost)
og rettede det hele af som topdressing. det har givet en fin plæne, og tilmed uden mos, hvilket der var meget af før.
Mht. højden ville jeg gøre som je_ns skriver 2-3 cm under.
Afretning har jeg før gjort ved først at fordele jorden på øjemål for derefter at trække en palle rundet over hele området til at jævne det ud.

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Skrevet af Neubert på 08-08-2016 09:18
jeg har lavet noget af samme omgang i min egen have, der købte jeg omtalte kommunekompost (1/3 del af hver, jord, sand, kompost)
og rettede det hele af som topdressing. det har givet en fin plæne, og tilmed uden mos, hvilket der var meget af før.
Mht. højden ville jeg gøre som je_ns skriver 2-3 cm under.
Afretning har jeg før gjort ved først at fordele jorden på øjemål for derefter at trække en palle rundet over hele området til at jævne det ud.

 

Lyder som en smart måde - men jeg tænker om det ikke er ret tungt arbejde at slæbe en palle rundt når overskudsjorden hober sig op foran pallen (hmm.. den ide må jeg vist havde afprøvet næste gang jeg skal jævne terræn, hvis jeg kan låne naboens atv´er - det kan endda være maskinen kan trække en jern H-bjælke). Selv har jeg hidtil bare brugt en asfaltrager til sådanne opgaver, i mangel af bedre.  

 

Skrevet af Frank Chr. på 08-08-2016 10:09

 

Lyder som en smart måde - men jeg tænker om det ikke er ret tungt arbejde at slæbe en palle rundt når overskudsjorden hober sig op foran pallen (hmm.. den ide må jeg vist havde afprøvet næste gang jeg skal jævne terræn, hvis jeg kan låne naboens atv´er - det kan endda være maskinen kan trække en jern H-bjælke). Selv har jeg hidtil bare brugt en asfaltrager til sådanne opgaver, i mangel af bedre.  

 

 

En astfaltrager bruger jeg også sommetider
Men jo sidste plæne gav lidt sved på panden, først 15 fyldte trailere jord på og så fordeles, men var nu ret hurtigt klaret, og pænt blev det helt sikkert
En atv kan rigtigt fint klare det, har også gjort det i forbindelse med et læs ral der skulle fordeles dog med en havetraktor,

 


Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis