Plankeværkshjælp

Hej Alle

Jeg skal igang med at udvide vores terrasse og vil bygge et ca. 180 cm højt hegn/plankeværk rundt om terrassen. Da terrassen ligger lidt åbent ud mod en rimeligt befærdet vej bygges hegnet både for at skabe lidt privatliv men også for at skabe læ.

Jeg havde tænkt noget i stil med nednstående hegn med vandrette brædder sat på lægter, hvor lægter er sat fast på 100*100 stolper gravet og støbt 90 cm i jorden. noget ala det her

Vil der være nogenlunde læ bag sådan en plankeværk og hvor meget mellemrum skal der være imellem de vandrette brædder for at man ikke kan kigge for meget ind imellem?
Jeg overvejer at investere i en trykluftssømpistol. Med 19 mm brædder vil jeg vel skulle op og have en sømpistol der kan tage omkring 60 mm søm ikke? Jeg har kigget lidt på en Paslode PSN 98 eller Tjep GN 100, som begge tager søm imellem 50-100 mm.

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...istol-34gr

 http://www.10-4.dk/varer/elvaerktoj...-U-5304810

 Er det helt hul i hovedet at bruge sømpistol eller skal man bruge skruer istedet? Hvis sømpistol er at foretrække hvilken ville i så vælge? Forslag til andre modeller modtages gerne. Jeg er bange for at skruer får træet til at revne i bræddeenderne, og jeg er heller ikke begejstret for at skulle til at bore for alle steder!

Sideinfo: Det skal siges at det ialt bliver ca. 13 m hegn da terrrasen ikke er voldsom stor. Jeg vil tro der bliver omkring 7 fag.

vh Martin

Hej Alle Jeg skal igang med at udvide vores... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 50 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej alle sammen. 

Jeg skal i gang med et 60 m langt plankeværksprojekt i påsken - og denne tråd har allerede hjulpet mig meget. Tak  

Jeg skal pille det gamle plankeværk ned og da jeg laver det nye i en anden udformning, skal der laves nye huller til stolperne. Plankeværket er placeret i skel ud mod fortovet.

Men har et enkelt spørgsmål (og håber det er ok at skrive i denne tråd) 

Der er placeret en Dong Energy boks ca. 10 cm fra det nuværende plankeværk og den ser ud til at være nyere end plankeværket. Mit spørgsmål er om jeg kan risikerer at ramme kabler i jorden når jeg skal laver de nye huller? Eller er der noget jeg skal være opmærksom på. Har googlet alt det jeg kan, men har ikke fundet svar.

Jeg bruger et pælebor (benzindrevet) og borer ned i ca. 90 cm dybde. Og skal "selvfølgelig" bore lige ved siden af Dong boksen.

På forhånd tak

//Brian


Tcbkrogh

Det er et meget risikabelt sted at bruge pælebor. kabler kan ligge i en rinkning hvis der var lidt i overskud. 

Jeg ville tage en skovl og grave det hul. Du graver inde fra haven og ud imod stedet med forsigtighed, for det er heller ikke sikkert at kabler er dækket med noget lige der. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Pøj pøj med hele projektet.

Pas på med kablet tæt ved skabet som EvElamnd skriver.

Ang farver:
Vælg nogen farver som ikke er HELT sort.
Det kommer meget let til at virke voldsomt og grelt, hvis det er ren hvid, sort på huset og helt sort på plankeværk
Gråtonede farver virker lige så godt - en mellemgrå eller måske mørkegrå til plankeværket vil se godt ud, uden at virke så haven bliver knugende lille.

Faktisk skal der ikke meget farveforskel til, for at man markerer de forskellige dele af hus / have mv.


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også