LED gu10 - 2016 debat.

Hej LDSére..

Så er det blevet min tur til at investere i LED spots.
I første omgang skal jeg bruge 18 nye spots til badeværelse og Walk-in closet.

Jeg syntes ikke jeg kan finde nogle nyere tråde om emnet, og jeg er overbevist om at der sker en del på led markedet.

Hvad kan i andre anbefale af indbygningsspots  og spots med dæmp fortiden?
Er der nogen der vil dele deres erfaring..!

Har disse her, fra vores venner på LDS i tankerne, men er det godt nok.- https://www.greenline.dk/k/led-paer...ningshojde

 


Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det jeg søger er en led pære, som giver et naturligt hyggeligt lys, med ordentlig farve gengivelse.

En pære der kan dæmpes uden flimmer og summen.

lidt meninger om watt størrelse til bad og walk-in / påklædnings værelse.

Alt sammen til en fornuftig pris.

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange

Vi har lige fået bygget nyt hus for omkring 5 måneder siden. Vi har i alt 21 indbygningsspot med LED. Her fik vi dog bare installeret med halogen til at starte med, da det var billigere - og har sidenhen udskiftet til LED belysning. Nu kendte jeg til følgende i forvejen: 

http://www.harald-nyborg.dk/p1120/led-paere-5w-gu10 

Der sad nemlig 3 stk. på mit gamle (og lille) badeværelse, hvor der ikke var andet lys. Har forsøgt med rigtig mange forskellige LED spot på netop det badeværelse - både dyre og billige, men syntes ikke der var tilstrækkelig med lys til at erstatte de 3 x 50W halogen, der sad og flere mindede mig om at indfinde mig på et meget lille toilet med narkomanbelysning. Men LED'erne fra HN var ganske fortrinlige og tilmed til en billig penge, når meget skal skiftes ud. Så de blev også købt da vi flyttede ind hér. 

Har også købt nogle dæmpbare LED til en skinne vi har i køkkenet. Her har jeg også prøvet flere forskellige bl.a. http://www.bauhaus.dk/el-belysning/lyskilder-paerer/ledpaerer-lyskilder-paerer/nordlux-led-paere-6w-gu10.html  

og 

http://www.bauhaus.dk/el-belysning/lyskilder-paerer/ledpaerer-lyskilder-paerer/led-paere-superstar-daempbar-7-5w-gu10-osram.html. 

Sidstnævnte var dog MEGET hvid og kold i farven. 

Nå, men til den er vi dog indtil videre også endt med et HN produkt. 

http://www.harald-nyborg.dk/p5122/led-paere-5w-gu10-daempbar 

Vores andre pærer er dog på 2700 K og disse dæmpbare spot er på 3000 K, men det er okay, da de dæmpbare er på 245 Lumen og de andre på 500 Lumen.Farvetemperaturen er altså lidt højere, men til gengæld er lyseffekten ikke lige så stor. 

 

 


Ash

Den du linker til er noget af det bedste med hensyn til farvegengivelse ( Ra95, Ra 100 er sollys ) og varmhvidt lys - farvetemperatur 2700K.
Den er så tæt på en almindelig halogen at du ikke vil kunne se forskel.

3000K betegnes også som varmhvid, men er for hvide i min optik.

Mange på markedet er " kun " Ra 80, som er tilstrækkeligt i de fleste tilfælde - dog ikke hvor farvegengivelsen er væsentlig ( Bad ( krigsmaling ) og køkken, hvor der tilberedes mad, hvor det er vigtigt at det er den korrekte farve,der gengives. Over et spisebord vil jeg heller ikke anvende Ra 80, men Ra over 90.

Jeg har selv 6 af den type du linker til - dog i 3,5W uden dæmp. De virker perfekt.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ash3 - Tak for link og billeder, det svær at hvordan lyset egentligt er på billederne, men badeværelset ser i hver fald ikke koldt ud. - Gangen er til gengæld meget lys.

Eisoe - Jeg har også fundet frem til at Ra 95 skulle være temmelig godt. - Fedt lige at hører fra en der har disse pærer.

Jeg bestiller 18 stk søndag aften hvis ikke der er nogen der overbeviser mig om andet inden..

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Der er de samme pærer i gang som bad.

Tror efterhånden jeg har testet 20+ LED pærer i forskellige mærke og prisklasser. Ud fra specifikationerne, så troede jeg lige jeg havde dem jeg altid havde kigget efter, men mange gange er jeg blevet mere end skuffet, når jeg så dem IRL og kunne sammenligne med andre i det miljø jeg gerne ville have dem.

Jeg giver gerne 150-200 kr. pr. pære og gerne mere, hvis det lige var den jeg havde behov for, men indtil videre har de dyre pære skuffet mig og indtil jeg lige finder "pæren" over dem alle - ja, så har prisen altså vundet den kamp, men til en udmærket ydelse set i forhold til, hvad der har været inde for dørene.


Havde f.eks. behov for nogen LED med større lyseffekt og købte så nogen til omkring kr. 150 stk. (husker ikke mærket - havde nok husket det, hvis de havde været gode). Da jeg kom hjem og skulle teste dem i forhold til dem med en angiveligt lavere lyseffekt, så viste det sig faktisk at den var dårligere, selvom specifikationerne sagde noget andet. Husker i hvert fald, at det var mærkepærer og ikke HN.

Så mit råd er: Lad være med udelukkende at lade dig forblænde af gode specifikationer. Måske de alligevel ikke passer til dine behov, rummet størrelse og anvendelse eller skuffer på anden vis. Køb dem du umiddelbart gerne vil have, men forsikre dig om, at de kan byttes eller returneres, selvom du har prøvet dem - og test dem for gud skyld gerne i forhold til andre (mærker) med samme eller andre specifikationer i netop det miljø du gerne vil have dem. Det hjælper altså ikke kun at teste i forretningen.

https://www.matronics.dk blandt andre har i hvert fald været en stor hjælp for mig i den henseende.

Så det eneste jeg vil overbevise dig om er, at teste, teste, teste i forhold til dine behov i de forskellige situationer :-) Synes i hvert fald langt fra alle pærer lever op til de angivne specifikationer.

Dertil kommer også LED'ens opbygning i forhold til behov f.eks. SMD, COB osv.

Ash
Annonce
https://www.matronics.dk/kategori/spare-led-paerer/gu10/produkt/philips-gu10-master-cri90-55w#601098
Fås i både 2700 og 3000 kelvin + at den er dæmpbar.
Tak for forslaget Matthias, men det er en rigtig dyr pære, uden spots, og med lidt dårligere spec. hvis man kan stole på dem.

Men jeg bliver nu i tvivl om 4,5 w (40 Watt) blive for meget. De eksisterende spots i huset, er på 25-35 watt.
Det er en jungle der led lys...

ASH, som jeg læser dine indlæg, så har du "50 Watt" i alle dine spot, Right ?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Ja, har "50W" eller 500 lumen i alle mine spot. F.eks. det ene badeværelse sidder 5 stk. og det andet 6 stk. Ville ikke have mindre - og kæresten er også glad for det ift. at lægge make up etc.

Hvis lyseffekten havde været mindre ville vi skulle have haft flere lyskasser og spot indbygget.

Tænker vel også, at der skal være god belysning i dit walk in clost...

Men ja... det er en jungle.. netop derfor det er godt at prøve sig frem og udvalget af LED er ikke blevet mindre med tiden.

Ash

Jeg hjælper ved at total renovere et hus på 130m2 , for et par unge mennesker. De har valgt troldtek lofter og spots OVERALT. Der har vi indkøbt 50 stk af denne slags  Så vidt jeg kan se er de fuld på højde med greenline, men lidt billigere. Pæren der er med er 90 gr. det skuffede mig lidt i første omgang, da jeg gerne ville de skulle have lidt mere "spot virkning" Men efter at det er monteret viser det sig at det giver et rigtig godt lys. (det er ikke helt færdigt men de fleste rum er monteret og afprøvet, også om aftenen.

Der er f.eks. 6 i sovev. 4 i walkin. 4 i hvert af de små værelser o.s.v. Der bliver nok kun brug for 44-45 stk men som manden sagde så sætter vi sgi de sidste op i garagen


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis