Gemme Pl loftdåse bag Troldtektplade

Hej, er igang med og renovere baggang - og i den forbindelse skal vi have troldtektplader op med spots sat op i..

men er kommet i tvivl om de to samledåser/loftsdåser skal føres ned igennem troldtekten - hvilket jeg helst vil undgå pga det visuelle, gangen er 7m2 - ville gerne nøjes med kun og have spots der var synlig i loftet. det er ike muligt og fjerne dåserne da de grener ud til mange installationer..

billed er vedhæftet af de 2 dåser.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej det må du ikke...
Men hvis der er loftsrum over der er tilgængeligt, må du føre den derop, og bruge en passende samledåse oppe på loftet.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis en plade har hængsler og et håndtag, så kan det gå an. Det bliver så ikke kønnere. Men det eneste rigtige er at have et udtag og et hvidt dæksel under. Husk at føre dåserne ned så de går næsten igennem lofts pladerne. Det kan være at den ene kan undværes, men det kræver sikkert en total omlægning af installationen også i de tilstødende rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I dette tilfælde er jeg uenig med Jer andre. Der må godt være samlinger bag et let nedtageligt loft. Og hvad er så det:

"Ved et let nedtageligt loft forstår vi i praksis, at loftet kan nedtages og opsættes uden brug af værktøj eller af en person alene ved brug af almindeligt håndværktøj og uden brug af særlige hjælpemidler og uden, at loftet eller den øvrige loftskonstruktion ødelægges."
fra: http://www.sik.dk/content/download/7710/84435/version/1/file/SIK-Meddelelse+Elinstallationer+6-10.pdf

Kan finde andre som skriver, at Sikkerhedsstyrelsen betragter Troldtekt som let nedtageligt, hvis det er skruet fast med max. 6 skruer.

Så lovligt, ja. Noget klamp og dårligt håndværk - også ja. Jeg ville føre samlingerne ned, eller lave installationen om, så der ikke er samlinger over loftet.
Du kan ikke undgå at fører dåserne ned gennem loftet. Enten kan du flytte dåserne eller bruge en dåseforlænger. http://www.harald-nyborg.dk/p10812/afstandsring-6-50-mm-pl-daase
Endvidere er det ikke tilladt, at anvende 50x50 lampeudtage på en PL-dåse, der kun er beregnet til 80 mm lampeudtage. Samtidig mener jeg ikke at aflastningen af dine plastrør er tilstrækkelig. Du skal vel også bruge de eksisterende dåser til at forsyne de nye spots?
Annonce
@jenshøj
Denne SIK meddelse gælder nedhængte lofter med tilgængelig installation over.
Denne installation er troldtekt plader over dåser på forskalning (som jeg forstår spørger) og derfor ikke lovligt.

KimK
Skrevet af KimK på 07-02-2016 21:21
Denne SIK meddelse gælder nedhængte lofter med tilgængelig installation over.

Hvilket er præcis, hvad der er tale om her. Installationen i hulrummet over det let nedtagelige loft skal naturligvis laves, som hvis den var synlig, dvs. kabler, rør og dåser mv. skal fastgøres osv.

Denne installation er troldtekt plader over dåser på forskalning (som jeg forstår spørger) og derfor ikke lovligt.

Hverken troldtekt (max. 120x60cm skruet med max. 6 skruer) eller forskalling ændrer ved at det er et let nedtageligt loft

Jeg ville som sagt ikke lave det på denne måde, men ulovligt mener jeg ikke det er.

 

Skrevet af Martin.v på 07-02-2016 19:24
Heller ikke når det er muligt og komme til dem ved og skrue en plade ned - så er de jo tilgængelige..

 

Det er jo fint så længe du ved hvilke plader dåserne sidder bag ved (her taler vi ikke lovgivning), men hvordan vil du finde dem, hvis du lige havde købt huset, og det var den tidligere ejer der havde lavet dit trik ?

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
For og afslutte spørgsmålet - så blir udgangen af projektet, at dåserne blir ført gennem loftet, så må afslutte med 2 ø80 blinddæksler..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis