Kan ikke få helt ny brændeovn til at fungere

Kære LDS'ere,

Vi har udskiftet en gammel brændeovn, med en spritny Hwam 3120 med IHS, men...

Glassene soder til og vi får røg ud igennem den vinklede tilslutning til skorstenen. Så når vi forsøger at fyre, kommer hele hytten til at lugte af røg. Huset er fra start 60, med skorstenen inden i huset og der er isokern i skorstenen. Skorstenen er muret, firkantet og rager vel ~1/2m over tagrygningen. Der er røghat på.

Vi har haft en ude og se på det og han siger at den eneste løsning han kan se, er gr. konstruktionen at få en elektrisk røgsuger monteret på skorstenen, pris ~10-12.000,-

Er der nogen der har været i en lignende situation og har nogle erfaringer? I såfald lytter vi meget gerne 

/FF


Mvh. Familiefar

Kære LDS'ere, Vi har udskiftet en gammel... Vis hele indlægget
28 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes også at der hvor røgrøret går ind i skorstenen ser noget utæt ud. Men det kan fint klares med dette produkt her. http://www.braendeovns-shoppen.dk/produkter/107-vedligeholdelse/306-silicone-fugemasse---patron-300-ml/
Ps. Og så er det altid en god ide at isolerer røgrøret hvis det er et koldt rum.

Kære alle,

Beklager at jeg lige mistede kontakten til denne tråd, men det er vinter og knejten blev syg.

Vi har kunne afhjælpe problemet delvist ved at åbne et vindue under optænding og så være mere rundhåndet med optænding-pindene ~10/optænding. Vi bruger oppe-fra-og-ned optændingmetoden (https://www.youtube.com/watch?v=xMYk4Za7Glk) og vi fyrer med ovn-tørret bøgetræ.

Jeg har lavet en principtegning over vores installation:

Vi har bedt om et tilbud på at få flyttet brændeovnen lidt til højre i stuen og samtidig få den omstillet til røgafgang bag til (Som på dette billede: http://hwam.dk/files/products/hwam_...rodukt.jpg). Således at røgen går direkte ind i bunden af skorstenen. Vi håber at kunne udnytte en større højde af skorstenen og derved få et bedre træk på ovnen. Lidt træls, at forhandleren ikke gjorde os opmærksom på, at man åbenbart skal være meget opmærksom på hvilken installation man han hvis man skal udskifte en gammel ovn med en moderne 

/FF


Mvh. Familiefar

10 optændingspinde lyder ikke af meget - ind med en ordentlig håndfuld og så noget knastørt brænde på bålet, så der kan komme ordentlig gang i bålet og temp. trækket og motoren (skorstenen). Prøv at tænde op på gammeldaws maner - altså under og nedefra og op. Bøgetræ (hårdt træ) er ikke det bedste at tænde op med - prøv noget let nåletræ.
Generelt tror jeg også problemet bunder i en kuldeprop i skorstenen og den udfordring bliver bestemt ikke løst ved at gøre skorstenen "længere" ;-)

Hej.
Hvor stor lysningshul er der i skorstenen ?
Er der andre ovne koblet på skorstenen ?
Hvilken siden vender skorstenen til ?
Er skorstenspiben over rygningen ?


Thomas
Skrevet af Frank Chr. på 23-01-2016 10:03
10 optændingspinde lyder ikke af meget - ind med en ordentlig håndfuld og så noget knastørt brænde på bålet, så der kan komme ordentlig gang i bålet og temp. trækket og motoren (skorstenen). Prøv at tænde op på gammeldaws maner - altså under og nedefra og op. Bøgetræ (hårdt træ) er ikke det bedste at tænde op med - prøv noget let nåletræ.
Generelt tror jeg også problemet bunder i en kuldeprop i skorstenen og den udfordring bliver bestemt ikke løst ved at gøre skorstenen "længere" ;-)

..med "længere" skal også forstås som dybere (nedad) - for hvis problemet det kun er grundet manglende træk, skal skorstensenden (piben) endnu højre op i de øvre luftlag. 

 

 

 

Annonce
Skrevet af Vendelboen på 23-01-2016 16:16

Hej.
Hvor stor lysningshul er der i skorstenen ?
Er der andre ovne koblet på skorstenen ?
Hvilken siden vender skorstenen til ?
Er skorstenspiben over rygningen ?

Det er en muret sydvendt 5m høj skorsten med isokern-foring. Lysningen er 15cm. Der er koblet en ældre pejs på, som vi ikke anvender. Vi er blevet anbefalet flg. løsning:
  1. Ændr røgrøret på ovnen, så det går ud bagi
  2. Flyt ovnen, så røgrøret går direkte ind i bunden af skorstenen
  3. Monter ny tæt dobbelt renselem
  4. Monter en stålforing (http://www.vvs-eksperten.dk/foring-...staal-saet)
  5. Luk af for pejsen enten med plastik, eller ved afmelding og lukning af hul til skorsten
Hvad tænker I?
/FF
Billede af skorstenen vedhæftet

 

 


Mvh. Familiefar

Nogle af forslagene er jo ret krævende.. Så jeg vil da starte med blot at afblænde pejsen.
Det er relativt nemt klaret og så kan du jo se om det giver dig mere træk, det tror jeg helt sikkert det gør og hvis du er heldig er det nok til din ovn kører fornuftigt.

Hvis de hjælper, men kun i mindre grad må du jo overveje om det sidste kan hjælpe nok til du får ordentligt liv i brændeovnen.

MVH Njord

MVH Njord
Der er kommet en lidt billigere røgsuger på markedet.

http://www.braendeovns-shoppen.dk/produkter/315-draftbooster/

Skal selvfølgelig også monteres..

Mvh Jan
Men ja prøv at afblænde pejsen. Evt bare intermistisk til at starte med for at se om det virker. Kan du ikke lukker den med rockwool i afgangen fra pejsen. Proppe en batts op. Jeg vil bestemt også tro at det vil give mere træk i brændeovnen, når der ikke kommer falsk luft ind igennem pejsen

Mvh Jan
Har du evt. forsøgt dig med at fyre op i pejsen, for at få den til at varme skorstenen op, og derefter starte brændeovnen op?
På den måde kan du få den kolde prop væk, og du kan få gang i din ovn noget hurtigere.

Men ellers som de andre siger, start med at få lukket pejsen helt tæt, så alt trækket går til brændeovnen, og se om dét kan klare opgaven.

Ang. utætheder, så er det ALLE de steder du har sorte striber på røgrøret lige ved en samling/lem, der er utætheder, så på det billede du lagde op, er der de første 10 små utætheder, så ligner der skal en om-pakning af vinkel røret til, for at få det helt tæt i samlingen fra stue røret og i samlingen ind i skorstenen.

 

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis