Gæt en dims! (Fjernvarmeanlæg)

Hej! - Jeg har et fjernvameanlæg der ikke ville give mig varme! - Jeg fandt så ud af at det var termostatventilen i fjernvarmeanlægget der havde sat sig - så det var nemt løst.

Men i jagten på at finde det problem fandt jeg to ting i mit anlæg jeg ikke lige ved hvad er.

Dims nummer et! - det ligner en termostat, den har en min. og en max. indikator, og jeg kan flytte markøren ved at skrue på en skrue i toppen. Hvad er det og hvad skal den stå på?

På min Cirkulationspumpe er der en drejeknap, den har ingen indikatore for hvad den gør (umiddelbart tror jeg det er hastigheden på pumpen, men jeg ved ikke hvad den skal stå på, og hvad forskel det gør.)
Beklager det skæve billeder
- Jack

 


 "Hov - Nå det ser man ikke"

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er nok 3 hastigheder på din pumpe, du burde kunne høre, at den skiftet hastighed, når du drejer på knappen. (sæt evt en skruetrækker ned mod pumpen og lig øret imod skaftet af skruetrækkeren det forstærker lyden)
Sæt den på laveste trin, og giver det varme nok, lad den stå der. (så spare du lidt strøm)

Vi prøver igen, i morgen --
Skrevet af je_ns på 27-12-2015 10:42
Der er nok 3 hastigheder på din pumpe, du burde kunne høre, at den skiftet hastighed, når du drejer på knappen. (sæt evt en skruetrækker ned mod pumpen og lig øret imod skaftet af skruetrækkeren det forstærker lyden)
Sæt den på laveste trin, og giver det varme nok, lad den stå der. (så spare du lidt strøm)

 

Hej! - ja det kom jeg også frem til nok var bedst, jeg kan se at jeg for rigeligt varme i huset på laveste setting.
Og du har helt ret, jeg kan både høre (og mærke på rørene) at der kommer gas på når jeg skruer på den

Så mangler vi bare mysteriet om den anden dims (eller første dims om man vil)

 


 "Hov - Nå det ser man ikke"

1. foto ligner mit lidt, på denne kan jeg regulere hvor varmt mit brugsvand (den varme vandhane bruser) bliver

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Skrevet af maskinsnedker på 27-12-2015 11:26
1. foto ligner mit lidt, på denne kan jeg regulere hvor varmt mit brugsvand (den varme vandhane bruser) bliver

 

Hej! - Tak for svar!

Jeg er helt med på hvor du vil hen, sådan en har jeg også, den ser sådan ud:

Nej min "dims" sidder i forbindelse med radiator systemet (Den kuglehane der ses i kanten af billedet, er den der man lukker for om sommeren, hvis man vil lukke systemet)

Men mange tak for input!


 "Hov - Nå det ser man ikke"

Den du viser på 1. billede er en trykdifferens regulator. Den sørger for at bremse lidt op for din fjernvarmeforbrug, hvis der pludselig opstår et stort behov. F.eks. hvis man har natsænkning på, og det skifter til varmebehov. Så for at det ikke skal galoppere helt vildt holder den lidt igen. Den skal også stå så lavt som muligt, men du skal naturligvis ikke fryse. Det får betydning for retur temperatur, Både du og fjernvarmeselskabet har gavn af en lav retur temperatur. Selskabet på grund af at de ikke skal bruge så stor pumpekapacitet, hvis mange forbrugere kan udnytte nogle flere grader af vandet.
Den knap du drejer på din pumpe er rund, men med et lille firkantet "vindue". Der kan du se tallene 1 - 2 - 3 .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 27-12-2015 12:37

Den du viser på 1. billede er en trykdifferens regulator. Den sørger for at bremse lidt op for din fjernvarmeforbrug, hvis der pludselig opstår et stort behov. F.eks. hvis man har natsænkning på, og det skifter til varmebehov. Så for at det ikke skal galoppere helt vildt holder den lidt igen. Den skal også stå så lavt som muligt, men du skal naturligvis ikke fryse. Det får betydning for retur temperatur, Både du og fjernvarmeselskabet har gavn af en lav retur temperatur. Selskabet på grund af at de ikke skal bruge så stor pumpekapacitet, hvis mange forbrugere kan udnytte nogle flere grader af vandet.
Den knap du drejer på din pumpe er rund, men med et lille firkantet "vindue". Der kan du se tallene 1 - 2 - 3 .

Hej! - Mange tak for dit fyldestgørende svar!

Jeg tror den 1-2-3 rude du taler om er så beskidt at jeg ikke kan se hvad der står, men jeg kan godt høre niveauerne, så den for lov at stå på det laveste

Når du siger at den skal "stå så lavt som muligt" skal den så stå tæt på Min. eller Max? og hvad er "så lavt som muligt"? Hvis nu jeg skruer den ned, indtil returtempen ikke længere bliver påvirket, så må det vel være fint nok? (for hvis retur temp er 20grader hvad end trykdif reg. er på f.eks 30% eller 50% så er det vel ligegyldigt, men hvis den er på 25grader på 50% og 20grader på 30% så ville det være bedst at holde den på 30% da jeg for mest udnyttelse af min fjernvarme der - korrekt?)

Som det er nu har jeg 60grader ind og omkring 20grader ud, er det ikke meget fint? (60grader ind er fordi vi har et ældre hus, hvor jeg er klar over at nyere huse måske kunne klare sig med mindre)

Nu skriver du om natsænkning, Det er noget som Cirkulationspumpen har så vidt jeg har forstået. Nu Virker min pumpe ikke så Hightech som dem der kommer frem når man søger, så kan du (udfra de to billeder jeg har sendt) se om jeg overhovedet har den feature?

Igen, rigtig mange tak for dit svar!

 

 

 

 

 


 "Hov - Nå det ser man ikke"

Din cirkulationspumpen kan ikke i sig selv natsænke, den har ikke automatik. Det kunne du have på en anden måde. Det var også mere for at forklare en af grundene til systemet med trykdifferens regulering.
Det at du har 60 grader ind, kan du ikke bestemme over, det har noget at gøre med afstand til selve varmeværket. Hvis du i gennemsnit sender det ud med 20 grader, så skal du ikke pille ved det.

Du kan ikke sådan se på et øjebliks billede om den står rigtig. Det er sitiuationer med pludselig varmeforbrug, den har en virkning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I mit sidste indlæg kom jeg til at skrive at det kun er ved pludselig forbrug den har virkning. Dette er ikke korrekt beklager.
Den sørger hele tiden for at opretholde et konstant trykforskel på ind og ud. Det modvirker susen i rørene, slidtage på termostatventiler (di skal ikke lukke imod det høje fj.v. tryk)
Det sidste gælder nok ikkedit anlæg, da du med en pumpe sikkert ikke har direkte fjernvarme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dims 1 er en trykdifferensregulator, der regulerer forskellen i tryk som her er (Odense) ca 2 bar. men den må sidde på fjernvarmesiden, for bruges ikke på centralvarme.
Indstillingen er svær og sige, med mindre man kender trykforskellen på fjernvarmen. Danfoss har et skema til og indstille efter.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis