Rustne murbindere

Jeg har et hus fra 1957 hvor nogle af fugerne trænger til lidt vedligeholdelse.
Der er enkelte steder problemer med rustne murbindere. Dem det drejer sig om ligger lidt yderligt, hvilket sikkert (sammen med hulmursisoleringen) er åsag til problemet.
Nogen steder er fugen skubbet ud, og andre steder er hele skiftet blevet løftet.
 
Jeg forestiller mig at sætte en fugefræser på vinkelsliberen og fræse i 30mm dybde, der hvor fugerne er ødelagt.
Ved de rustne bindere (det drejer sig måske om 6 bindere fordelt på to facader) vil jeg bore binderen fri og få den lirket helt væk.
 
Er det forsvarligt at undlade at montere nye murbindere, når det kun drejer sig om et mindre antal som bliver fjernet?
 
Nogen forslag til hvilken mørtel skal jeg bruge for at ramme styrke, udseende og farve så godt som muligt?
 
 
 

 

 
 
 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville prøve strandsandsmørtel og cement i forholdet 10:1 Der bør ikke ske noget ved bare at fjerne de rustne bindere når ikke det er flere.
Hej.
at du fjerne de få bindere sker der ikke noget med. Jeg kan se at den du har på billede sidder for langt ude og derved ikke kunne bruges til den rette funktion.
At du fræser 30 mm er helt perfekt.!
Som mørtel vil jeg udfører den med 13 bakkemørtel-1 cement. Den vil få den lysere farve som du har i det eksisterende og den vil være fleksibel.
Ved strandsand kan den måske blive lidt for "blåfarvet".
Fugen vil blive tilbagetrukket til det eksisterende og glittes med en fugeske.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
1:13 bakkemørtel bliver let gullig? Det er ihvertfald det jeg har brugt. Det ser flot ud til de gule sten, men syntes ikke det vil matche hans grå fuger?
Ja det har du faktisk ret i. Det vil se dumt ud.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
OK, jeg prøver en strandsandsmørtel for at ende i det grå udseende. Har det nogen betydning hvilket kalkindhold mørtlen har (6,6% - 7% - 9%) til dette formål?
Af interesse, hvad betyder kalkindholdet for den endelige mørtel/cement blanding?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis