Forbrugsbatteri og sikkerhed i telt

Hej med jer!

Jeg står i den sjove sitaution at skulle spille en koncert igennem hovedtelefoner i et 24kvm campingtelt.

Strømmen kommer fra et 88ah forbrugsbatteri igennem en 1000w omformer. 

Vores udstyr bruger ca. 20 ampere.

 

Jeg vil gerne sikre mig at sikkerheden er OK. Jeg kan selvfølgelig ikke lige banke et jordspyd ned i jorden (der ligger el-ledninger der hvor det skal stå). Hvad kan jeg gøre for at der ikke sker en ulykke?

 

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din omformer fremstiller 230-240 volt ud af et 12 volt batteri, og omformerens udgangseffekt er 1.000 watt.?

Volt * ampere = watt.

230 volt * 20 ampere = 4.600 watt. Og du har kun 1.000 watt at gøre godt med!

Tjek om det er kontinuerlig belastning med 1.000 watt, eller kortvarig spidsbelastning.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du bliver nødt til at opgive, hvor meget strøm dit anlæg bruger ved 230 V. Opgiv f.eks. effekten i Watt. Hvis dit anlæg bruger 20A ved 230 volt er effekten 230V* 20A = 4600W. Hvis dit udstyr kun bruger 200W, er strømmen ca. 0,87A. Det betyder, at der optages 16,7A + tab i omformer. Lad os runde det op til 20A. Du trækker ikke mere strøm fra omformeren, end du skal bruge, så dit eksempel med 9V strømforsyning på 1A trækker kun 9W og ikke 230W.
Du behøver heller ikke at banke et jordspyd i. Omformeren har formentlig svævende udgang.
Du får formentlig ikke en driftstid på mere end godt tre timer, hvis du trækker 200W hele tiden.

fase
Mange tak for svar Alt mit udstyr bruger kun ca 200W ved 230V.

Hvad betyder svævende udgang?

Ah okay, det giver mening.
Så vidt jeg kan se har den et stik til tre ben, men det betyder vel ikke nødvendigvis at der er jord?

Hvad er forskellen på stel og jord?

 

Ah okay, det giver mening.
Så vidt jeg kan se har den et stik til tre ben, men det betyder vel ikke nødvendigvis at der er jord?

 

Hvad er forskellen på stel og jord?

Det betyder at den er beregnet til stikk. med jordforbindelse. Men det er jo når det er et almindeligt net, som IKKE er "svævende". Når du kører med denne omformer, kan du som Fabrin skriver, ikke have noget gavn af jordforbindelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Modtaget Som i nok kan høre har jeg ikke forstand på strøm.
Men er der noget jeg kan gøre for at optimere sikkerheden? Er der en sikring el. lign i sådan en omformer?
har læst noget om at det kan være farligt hvis der er "reststrøm" i to forskellige ting, der så giver en stor spændingsforskel, når man ikke har jord? Og hvad hvis der kommer vand ind i teltet?
Om der sidder en sikring i omformeren er ikke nemt at vide, da du har hemmelighold type o.s.v., men mon dog ikke der er en sikring i indgangen. Reststrøm og hvor skulle det komme fra??
Hvis der kommer vand ind i teltet får du først våde fødder, hvis ikke anlægget står på teltbunden.

fase
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis