termostater

Hej
Er igang med en større renovring og skal nu have skiftet nogle termostater, er i den forbindelse kommet lidt i tvivl om hvilke type jeg kan købe, de skal jo passe på ventilen.
Hvad hedder den ventil som sidder på min radiator?
Hvorfor har jeg 2 termostater på mine radiatorer?
sidst men ikke mindst er det kun danfoss der dur eller kan man få noget billigere som også er god kvalitet?
På forhånd tak
morten

 


Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har 2 ventiler fordi der sikkert i sin tid blev lavet "indløbs regulering" (øverste), men tiderne og erfaringer viser, at især fjernvarme folket i ejerboliger har problemer med at køle fjernvarmevandet nok, hvorfor der sidenhen er blevet etableret "afløbs regulering" (nederste) også.

Den første tager kun rummets temperatur i betragtning, hvor den anden tager radiator-vandets udløbstemperatur i betragtning.

Hvilke enheder du skal/bør købe, har jeg ingen anelse om, og om du har fordel af at bruge begge typer temperatur regulering kan jeg ikke lige snakke med om.
Dog vil jeg mene at det skulle være tilstrækkeligt at skifte den nederste thermostat, og så bare skrue fuldt op for den øverste, gamle, så klarer den nederste reguleringen.

 

Gammel RAVL fremløbs termostat, Måler på luft temperaturen. Den nederste er en FJVR og måler KUN vand temperatur. Og lige der er jeg ikke enig med Steensen, da fremløbs ventilen lukker ved fx solindfald, emmer mange mennesker brændeovn osv. Mens returen ik opdager noget.
Tak for info ☺
Men hvad bruger jeg så den nederste til? Når jeg drejer på den øverste så kommer der mere varme på, men intet sker på den nederste termostat.

Morten
Den nederste blev brugt til og sænke gennemstrømningen af vand, men nu kan man regulerer det på fremløbsventilen med forinstillingen. Lidt om det her http://dk.varme.danfoss.com/Content/2E3B7F28-6C32-4C87-8BFD-A638F3F69092_MNU17502383_SIT20.html
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis