Søger temperaturstyret ventilator

Jeg leder efter en temperaturstyret ventilator a'la dem man kan købe hos Harald Nyborg mv. til badeværelser. Problemet med dem er bare at de er fugtstyret eller tidsstyret, men ikke temperaturstyret.

Jeg skal bruge til den i mit værksted, hvor der godt kan blive varmt her om sommeren. Jeg har derfor monteret en ventilationsrist og vil på modsatte væg montere en temperaturstyret ventilator.

Eneste jeg har kunnet finde er en DUKA Smartfan http://bygxtra.dk/ventilatorer/8595451-duka-smartfan-ventilator-tidsstyring-termostat.html, men priser er over, hvad jeg havde forestillet mig at bruge på det.

Jeg ved Onkel Harald har mange ventilatorer og temperaturstyring, der så måske kan kombines f.eks.:'

Ventialtor : http://www.harald-nyborg.dk/p9482/ep-ventilator-ht

Temperaturstyring : http://www.harald-nyborg.dk/p9801/rum-termostat

Men det giver en mere "omstændig" installation og jeg tror det heller ikke vil fungere, da ventilatoren vel vil stoppe efter det indstillede tidsinterval, selvom temperaturstyringen forsøger at "holde den aktiv".

Så derfor nok hellere en temperaturstyret ventilator, men kan ikke finde dem til en rimelig pris.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens bruge den kombination, du har henvist til. Ventilatoren kan forbindes til at køre konstant, altså styret af termostaten, ved at forbinde tændledningen til S i stedet for L.

fase
Det var også min første tanke, da jeg købte ventilator og termostat. Så det kan da komme an på den prøve.

Er dog stadig interesseret i, om nogen skulle kende til en ventilator med indbygget termostat.
Den slags blæsere kan du finde i computer verdenen.
kig f.eks. hos proshop.dk, men det er selvfølgeligt ikke "ventilations standard", men computer dele, såder skal nok nogle adaptere til/hjemmebygget adapter til.

 

Hvis du ikke tilfører kold luft , så vil en ventilator der bare trækker udeluft ind , ikke sænke temperaturen , ikke noget der kan mærkes , solopvarmningen svarer til mange Kw og en ventilator må nødvindigvis have en lign, stor effekt , og så ville det være som at stå midt i et stormvejr .
En varmepumpe er det du skal bruge , den kan virkelig køle værkstedet ned , men det er jo en anden pris................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Hej Karl Smart
Blæseren skal ikke suge luft ind men blæse den varme luft i skuret ud. Der er samtidig monteret ventialtionsrist i modsatte side af skuret (hvor der så kan komme luft ind udefra).

Tror du ikke det vil virke - eller batter det ikke til noget ?

Annonce
Det er jo hip eller hap om ventilatoren suger eller blæser , det er varm ude luft der kommer ind , nej det virker ikke , man kan ikke fjerne 2Kw solvarme med en 40 W ventilator...................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg er selvfølgelig med på, at hvis der fx er 24g udenfor så kan det ikke komme under det. Men hvis der nu er 28g i værkstedet burde det så ikke kunne komme ned på de 24g. Den flytter jo 100 m3 i timen og værkstedet er 4x4 meter. Så alt luft udskiftes min. hver time den kører. Det burde da bringer temperaturen ned på udetemperaturen ?

Skrevet af henrikh29 på 07-07-2015 17:33

Jeg er selvfølgelig med på, at hvis der fx er 24g udenfor så kan det ikke komme under det. Men hvis der nu er 28g i værkstedet burde det så ikke kunne komme ned på de 24g. Den flytter jo 100 m3 i timen og værkstedet er 4x4 meter. Så alt luft udskiftes min. hver time den kører. Det burde da bringer temperaturen ned på udetemperaturen ?

Du vil altid få den temperatur, der udenfor, uanset om du suger eller blæser.

 

 

 


fase
Skrevet af S. Fabrin på 07-07-2015 18:22

Du vil altid få den temperatur, der udenfor, uanset om du suger eller blæser.

 

Mener heller ikke at jeg skulle have skrevet at jeg troede jeg kunne få lavere temperatur, prøv lige at læse første linje igen "Jeg er selvfølgelig med på, at hvis der fx er 24g udenfor så kan det ikke komme under det" eller sidste for den sags skyld "Det burde da bringe temperaturen ned på udetemperaturen "

 

Du glemmer den faktor der hedder solen , det er den som tilfører dit værksted/skur en varmeeffekt på mere end 2000 W i timen midt på dagen når solen skinner , og det kan en 40 W ventilator alså ikke gøre noget ved ....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis