Isolering mellem værelser og loft

På vores 1 sal skal vi i hver galv have værelser med et lille loft overpå. 
Og i midten af 1 salen bliver der et stort rum med loft til kip.

Vi isolere hele skråvæggen, altså fra kip til skunk.

Men spørgsmålet er om det giver mening at have isolering mellem loft og værelser, når selve skråvæggen er isoleret?

Det giver vel god mening at holde varmen på værelserne, istedet for at varme loftet op?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Interessant spørgsmål.

Og hvis der isoleres mellem værelse og loft,

hvor skal der så placeres dampspærrer?

Eller skal der slet ikke være dampspærrer mellem loft og værelser?

Det må vel afhænge af isoleringstykkelser?

Det giver absolut mening at isolere..

Hvis loftet over værlserne er koldt/uudnyttet, ville jeg selvfølgelig isolere det, og dampspærren skal monteres på samme måde som ved et helt almindeligt loft. Den eneste forskel er her at dit loft bliver "brudt" af et rum til kip, så du har har 2 loft, et i hvert ende af huset.

Jeg lavede vores 1 sal sidste år, og isolerede skråvæggene, og fik så et firma til at blæse isolering(300mm) ind på det øverste loft. Nu har det ikke været en kold vinter, men vi har tydeligt kunne mærke forskel på "hyggen" og radiatoren har på intet tidspunkt være skruet højere op en 2, hvor den sidste vinter var oppe på 4 inden der blev varmt.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Men skal der dampspærre mellem værelser og loft hvis jeg isolere?

Der er jo allerede en dampspærre langs skråvægge.
Og hvis man blæser papiruld ind, så går jeg ud fra at en dampspærre ikke er nødvendig?
Skrevet af Thomas78 på 06-05-2015 12:08
Og hvis man blæser papiruld ind, så går jeg ud fra at en dampspærre ikke er nødvendig?

 

Hvorfor skulle netop papiruld gøre en dampspærer unødvendig?

 

Hvis der laves gulv over værelserne, så bliver der opbevaring der,

eller evt en hems?

 

Hvorfor vil du ikke have loft mellem værelserne?

Uden loft giver vel barre større varmetab, og den varme luft stiger op og bliver

et sted hvor man ikke opholder sig.

 

Annonce
- Forskellige test har vist at det ikke er nødvendig med dampspærre hvis man bruger papiruld.
http://www.papiruld.dk/nyheder/opfylder-2020-krav-uden-dampspaerre.aspx
http://www.energihjem.dk/forskning-papiruld/

- Ved den ene gavl bliver der lukket loft. Dvs opbevaring og placering af genvex anlæg.
Ved den anden gavl bliver det en hems overpå værelserne.

- Generelt synes jeg at loft til kip ser fedt ud. Det får rummet til at virker størrere. Det er rart, specielt når der er 45 graders skråvægge.
Derfor skal der ikke loft på det store rum i midten.
Nej, du skal ikke have dampspærre i hvis du har dampspærre i skråvæggen. Damspærre skal kun placeres i konstruktioner hvor der er temperaturforskelle.
Loftet har ingen direkte varmekilde, så der vil opstå temperaturforskelle.

Men igen, hvis man bruger papiruld, så burde dampspærre ikke være nødvendig.
Skrevet af Thomas78 på 06-05-2015 12:37
- Forskellige test har vist at det ikke er nødvendig med dampspærre hvis man bruger papiruld.
http://www.papiruld.dk/nyheder/opfylder-2020-krav-uden-dampspaerre.aspx
http://www.energihjem.dk/forskning-papiruld/

 

Interessant.

Men også lidt svært for mig at tro på.

Men mon man selv kan arbejde med papiruld?

 

 

Jeg opfattede det som et traditionelt hus, med 1 sal, hvor du så i midten har valgt at lave skrå vægge til kip, og i enderne er der et traditionelt loft?

Hvis du har fjernet hele loftet og laver hele molevitten til kip, og så derefter lavet et loft eller hems skal der naturligvis ikke isoleres yderligere.

Men hvis du ikke har lavet alle vægge til kip, men har 2 rum med et traditionelt loft, så skal de naturligvis isoleres "på toppen" og ind mod dit "kiprum" da varmen eller vil fise ud der.

Jeg ved ikke om papiruld ikke skulle kræve dampspærre, men umiddelbart lyder det besynderligt, når man tænker på hvor tæt en dampspærre skal være for at være effektiv, hvor bare et sæt skruehuller forringer dampspærrens virkning 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis