Placering af stjernespot, afstand?

Hej

Jeg er ved at bygge ny carport, og i den forbindelse havde jeg tænkt mig at den skulle belysses med en LED-Stjernespot himmel.

Men da jeg aldrig rigtig har lavet sådan en før i den størrelse, ved jeg ikke helt hvad maks afstand i mellem dem skal være osv.? Kan se den spot jeg har kig på erstatter en 18w halogen, men der står ikke noget om spredningsgrad .

Er det en 1 meters penge mellem hver spot cirka, eller er det for meget?

 

Er der evt. nogen der har nogle gode standard layouts til sådan en, eller idder til hvordan de placeres bedst muligt?

Havde selv tænkt de kunne side halv forskudt i hver række, så i den første række komme den første inde på 25cm, og i den næste række kommer den første inde på 75cm osv. Men det bliver måske også lidt kedeligt? her er de to layouts jeg har tænkt lidt på måske, Men er ellers åben for gode forslag .

Nogle gode forslag ?

 

 

 

Mvh. Mikael Lysdahl

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du får edderrøvemig lys i den carport. du har tegnet 96 spots som du siger svarer til 18 w halogen. Det ganger jeg op så det svarer til 1728 w i halogen. Den bil skal helt afgjort være nyvasket og pudset hvis naboer kan kigge ind.
Mønstret er naturligvis ok begge dele. Men du kunne jo også efterligne de kendte stjernebilleder Casiopaia, Orion , Tyren, Karlsvognen o.s.v. Så kunne du ligge på ryggen og nyde det selv om det er overskyet. Jeg lavede noget lignende (med selvlysende stjerner) på min datters værelse for 20 år siden. Hun er nu lærer og underviser bl.a. i stjerner og lign. Hvad kan det ikke føre med sig.
En polakker fortalte mig engang, at hun var helt sikkert på at der ikke var nogen polakkere der var kommet i himlen. - - - - -Så havde de stjålet en af hjulene på Karlsvognen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja hvis du stiller det sådan op gør jeg da
Men det hjælper jo ikke så meget hvis spredningen kun er på 20 grader f.eks.
Bare ved almindelige spot installation siger man jo maks 1,5M mellem hver sport, så kan jo ikke helt bare gøre det op i watt, hvis de 18 watt er på et lille område .
Vi kan jo også stille det op på en lidt anden måde. Hvis vi siger 20 grader spredning ( Hvilket er et lavt eksempel) vil hver spot lyse en plet op der er 0,88 m i diameter (ved 2,5 m lofthøjde.) Det giver 0,6 m2 x 96 = 57 m2 så hvis din carport er på den størrelse, eller mindre vil du få næsten sammenhængende belysning (hvilket vel lige netop ikke er meningen med spots.)
Det der var mere interessant at vide var naturligvis ud over spredning, hvor mange lumen de kan præstere,

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil gerne vide hvorfor man vil have så meget lys i en carport, i en operationsstue giver det mening, et sted man stiller bilen før man går ind i huset, tjaa, jeg kan ikke se det..
Spottene har en lysintensitet på 140 Lumen, og tror ikke på der er ret meget mere spredning da de kun er 33mm i udvendig diameter.
Nu har jeg hørt på et par andre forummer at de siger maks 1 meter mellem dem for at det ser ordentligt ud, og giver noget fint lys, og nu jeg ikke den store tilhænger af at lyset ikke er ensformigt, ved ikke hvad for nogle kunder du har men jeg har da aldrig haft nogle der ikke var interesserede i at have noget sammenhængende lys, hvor der godt måtte være sorte pletter i mellem hver kegle .
Annonce
Var de skitserede eksempler bare et foreslag, eller har du vitterligt tænkt dig at sætte 96 spots op? Hvor stor er carporten? L x B

Jeg har selv tænkt mig at sætte spots i min carport på et tidspunkt. Det bliver så GU 10 spots, men på trods af der er 3m x 6m regner jeg da ikke med der skal være mere end 15 spots. Der skal jo ikke være 500 lumen på gulvet, det skal jo kun være til orientering, og hyggebelysning ligesom alt andet udendørses lys.
men du må da endelig tage nogle billeder og ligge op, uanset hvilken løsning du vænger.
Nej det var faktisk en skitse jeg lavede efter jeg fik at vide af en anden, at maks afstanden ikke burde være mere end 1 meter .

Der er vel også lidt forskel, da de jo har en noget støre spredning af lyset
garagen er 8m x 6 m, så knap 50m2.
kan du ikke ligge et link til den spot du har kig på?
Jo det er denne her
http://www.el-grossisten.dk/pi/Viola-stjerne-spot-2W-m-Osram-LED-Mat-hvid_1435373_66887.aspx

Det bliver lidt dyrt efter min smag. 160.- stykket også en driver til 192, for hver 8 spots. så ca 185.- pr spot der skal side. Der kommer også til at være en del ledninger at holde styr på. Går ud fra der er et loft hvor spotsne skal monteres i, hvor ledningerne og driver kan skjules?
Hvis jeg var dig ville jeg overveje at montere nogle GU10 spots, eller anden 230v spot type  

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis