Stikkontakt til oven

Hej Alle,

Jeg vil gerne vil hvis men må køre en 1.5mm installationskabel vider fra en stik som allered har et 2mm installationkabel?

Sagen er at jeg allerede har en ovn, der har en 5 x 2 mm installationskabel til en stik. Jeg vil gerne udvide dette kabel til en anden kombiovn. Men skal jeg bruge den samme tykkelse af kobber kabel eller kan jeg bruge 1,5 mm for den sidste 1 meter?

Tak for hjælpen!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan din elektriker svare på for det er nemlig ham der skal installere det, vi taler jo her om en fast installation med 400 V potientielt livsfarligt... Desuden tro jeg at du vil få problemer med belastningen da begge ovne sandsynligvis vil trække med strøm end dine sikringer kan bære og vælger du at bruge et for tynd kablet så kan du risikere en sammensmeltning p.g.a. Af for store spænding.....
ALTSÅ ALT I ALT DETTE ER IKKE GØR DET SELV ARBEJDE

Kids Don't try this at home.
Her er hvad du som alm. Person må lave
http://www.sik.dk/hvad-maa-man-selv
Ud over det snak med din lokale elektriker han ved hvad du har brug for

Vh
Jmaeks
Skrevet af Rolias på 20-03-2015 15:46

hvis dit 2,5 kvadrat er sikret med 16 ampere SKAL du bruge 2,5 kvadrat

 

 

Tak Rolias... Det er en svar jeg kan brug til nogel!

 

 

Rolias har fuldstændig ret når man taler om ovne o.s.v. her er det tabellen med sikringsværdier der gælder.
Det er noget andet når man taler om motorer, som har et termorelæ ind/påbygget. Så må der i nogle tilfælde være 25A foran en1,5 mm2 blot termorelæer sammenlagt ikke overstiger strømværdien, den er oftest højere end sikringsværdi (1,5 mm2 ca. 20,5 A). I det tilfælde er de 25 A kortslutningsbeskyttelse og termorelæ tager sig af overbelastningsbeskyttelse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 20-03-2015 21:44
Rolias har fuldstændig ret når man taler om ovne o.s.v. her er det tabellen med sikringsværdier der gælder.
Det er noget andet når man taler om motorer, som har et termorelæ ind/påbygget. Så må der i nogle tilfælde være 25A foran en1,5 mm2 blot termorelæer sammenlagt ikke overstiger strømværdien, den er oftest højere end sikringsværdi (1,5 mm2 ca. 20,5 A). I det tilfælde er de 25 A kortslutningsbeskyttelse og termorelæ tager sig af overbelastningsbeskyttelse

 

Tusand Tak... Det giver god mening!

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis