Pille forbrug

Hej! 

Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og kører drift mellem 50-80 %, da den plejer at ligge mellem 25-40 %. Pilleforbruget om dagen er ca. 25-35 kg om dagen.

Umiddelbart er det efter vi har skiftet til 6 mm piller.De er selvfølgelig vejet af med 7 dages mellemrum og ligger nu stabilt på 410 g/6min.

Blæser ligger ret langt lav. ved 10 % er den på 10, ved 50 % 14 og ved 100 % 18. Flammen er er gullig/orange med røde spidser. Kommer ca. 10 cm ud af herden ved 50 % og rammer væggen ved 100 %.

Huset er på 114 kvm. Vi har lige fået hulmusisoleret, nye energiruder, og isolering af krybekælder. radiatorerne står på 3 og vi har ca. 23 grader i huset. 

Er der andet man kan justerer på udover blæser, for at få den til at kører lavere i drift? Den lå jo før på de 25-40 %... og det var på trods af frostgrader som nu.

Der er jo virkelig ingen grund til at bruge flere piller end højst nødvendigt og hvis det så baer er en justering der skal til

Håber der er en som kan hjælpe! 

Mvh. Henriette

Hej!  Jeg undrer mig over at vores fyr ligger og... Vis hele indlægget
123 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jaa men ville nu gerne have den endnu mere ned.. omkring de. 30-40% Der lå den på et tidspunkt.. Men det er måske bare fordi der er koldere

Som på billeder her...  Det er nok lidt svært at se på farven, den er mere orange i det.
Men altså synes at der kommer gnister/stjernekastere uanset om jeg justerer op eller ned på blæser. Justere jeg meget ned i blæser stiger den bare i drift.
Nu står blæser på 12, 20, 30 ved hhv. 10, 50 og 100%
Måske skal den bare kører på de 50-70 % de her dage hvor der er så koldt, synes bare stadig at 25-30 kg om dagen er meget.
Morten mht. til den såkaldte "blande shunte" Så ved jeg ikke om det er det hvide håndtag på det nederste billede du snakker om? 
Mvh. Henriette

 

Hov, da vi havde problemer med fyret i dec, blev vi af en montør bedt om at tage rensesystemet ud af kedlen.... Det skulle få fyret til at kører mere stabilt... men har også hørt at det kan få fyret til at bruge flere piller.. kan det være det som gør det?

Hvor mange kilo piller skal der til for at erstatte 1 liter olie, prøv at regne den ud. Så får du nok et bevis for at et forbrug på 25 - 30 kg. piller i døgnet er meget billigt for at opvarme hus og brugsvand pr. døgn.

Annonce
Hej Jørgen, det er jeg slet ikke i tvivl om det er blot et spørgsmål om, at få fyret indstillet så det kører optimalt ud fra vores forbrug. Der ingen grund til at det kører højere i drift end højst nødvendigt, hvis det bare er en lille indstilling
Men tror jeg har fundet problemet.
Morten, tror måske problemet er fundet. Kom til at se at cirkulationspumpen ikke stod på "auto adapt", det gør den nu og nu kører fyret igen på omkring 37% i drift :-D
Før har den vel stået og kaldt på varme hele tiden og ikke når behovet var der.
Så blev jeg da så klogere tak for gode indlæg
Hmm dit fyr har slukket sig selv to gange kan jeg se, det kunne se ud som om at det ikke justere sig selv hurtigt nok, men det kan indstilles, men når du har pillet så meget i dag, så skal det lige køre natten over, så kan vi se om det lige skal tweakes i PID indstillingerne. Og i med rensesystemet igen, jeg kender ikke den med auto rens, men det kan jo agere som røgvender, og derved være med til at hæve udnyttelsen af varmen.. Jeg tror ikke Jeres pumpe har noget at gøre med det, min kører heller ikke auto adapt, det er ikke anbefalet til pillefyr, det kan forstyrre fyrets styring.

Røgvenderne er meget vigtige for fyrets ydelse, hvis de ikke er på plads, pisser alt varmen bare ud i skorstenen..

Mvh

Morten

Okay kan bare huske at montøren sagde at pumpen skulle stå på auto. Og fyret kørte ned i drift da jeg ændrede det. Men det må så have været pga. Renselamellerne som er sat i igen. Det er der har jeg selv slukket fyret 2 gange. Det skulle helst ikke slukke af sig selv
Men ja, jeg lader det lige stå natten over og ser hvordan det kører i morgen
Ok, så bare ud som høj temp på stokercloud 😉

Mvh

Morten

Der er yderligere 93 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis