Installation af ventilationsanlæg, ønsker jeres kommentarer

Hej alle LDS'ere.

Jeg skal i gang med at installere et ventilationsanlæg i huset som "gør-det-selv" løsning og vil meget gerne have jeres gode råd med på vejen.
Jeg har læst igennem stprt set alle tråde om emner her på LDS, og har prøvet at gøre dem til grundlag for min udformning af vores system.

Jeg regner med det bliver et Genvex Ge Energy 1, med bypass og fugtstyring, da jeg kan få det ca. 3.000 billigere end Nilan Comfort 300 og jeg ikke kan finde nogle reelle fordele ved Nilan, som skulle retfærdiggøre merprisen. Genvex betjeningsmodulet virker også mere tidssvarende, da det er med digitalt interface. Men hvis I har info der gør Nilan til et bedre valg, hører jeg meget gerne efter. 

Huset er 14 m x 8 m, 110 m2 i ét plan med uopvarmet loft, byggeår 1965.
Dvs. der er ca. 135 m3 luft som skal skiftes i timen.

Jeg har prøvet at regne lidt på dimensioneringen og lavet vedhæftede skitse. 

De 2 hovedstrenge er i Ø160 mm med 1200mm faste lyddæmpere og alle forgreninger er i Ø125mm med 900mm lyddæmpere, derved skulle jeg gerne holde mig under 2 m/s på hovedstrengene og under 1 m/s på forgreningerne, og med så meget overdimensionering på rør og ind/ud-blæsningsventiler at støj undgåes.
Jeg vil såvidt muligt gerne undgå flexible støjdæmpere, da jeg læser mere skidt end godt om dem.

Vil I mene at dimensioneringen er OK? - hvis ikke, kan jeg uden problemer gå op på 200mm på hovedstrengene for at sikre overdimensioneringen.

Vi vil for enhver pris undgå støjgener og træk fra systemet mest muligt, da vi begge er ekstremt følsomme overfor især støj. 

Vi skal efterfølgende have efterisoleret loftrummet med træfiberuld, så isoleringen af rørerne bliver ikke noget problem. (træfiberuld virker som det oplagte valg til vores loft pga. f.eks. dårlige dampspærrer)

Jeg håber I vil bruge tid på at kommentere på mine planer, gode som dårlige, da jeg ved der efterhånden er mange brugere herinde som har været igennem det samme som jeg skal til.

 

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Martin.

Hej alle LDS'ere. Jeg skal i gang med at... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af pilehave på 11-12-2014 13:01
På vores Dantherm HCV 5 har vi Ø160 fleksible dæmpere på indblæsning og udsugning (mellem anlæg og hovedrør) men ikke nogen på friskluft og afkast. Det fungerer fint uden. Friskluft tages fra ydervæg og afkast er ført til kip i taghætte.

Hvad så med lyden udvendig? Anlægget støjer vel mere hørt udefra?

 

 

Skrevet af Preps på 11-12-2014 13:48

Hvad så med lyden udvendig? Anlægget støjer vel mere hørt udefra?

 

 

 

Nu kører vores anlæg kun i trin 1 og 2 (ud af fire), men har også haft den oppe i trin 3 et par gange. Så vidt jeg kan vurdere, så er den støj der kommer fra friskluftristen lyden af luft - forstået sådan at det ikke er aggregatet jeg kan høre, men den hvislen af luft der kommer

Indenfor kan jeg høre den mere mekaniske lyd fra anlægget (det står i vores bryggers) men det er bestemt ikke skræmmende - omend der er drøn på i trin 4

Hvor skal du have anlægget placeret henne?

 

Det er jo netop noget af komprimiet. Normalt kører man jo på de laveste trin til daglig. Det er kun når der er mange gæster f.eks. at man kører op i hastighed. Da det ofte er samtidig med at musikken ellers spiller så skal man ikke ærgre sig over det til daglig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville spare indblæsningen i entreen. Der kommer masser af luft fra udsuget i bad etc.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Skrevet af pilehave på 11-12-2014 14:45

Hvor skal du have anlægget placeret henne?

På tegningen er det markeret som den grønne firkant, det står midt imellem stur og bryggers, altså længst muligt væk fra soveværelset, men tæt på andre støjkilder såsom fjernsyn, tørretumbler og vaskemaskine. På den måde regner jeg med at en evt. støj ville forsvinde i det andet støj i huset.

 

Annonce
Skrevet af Chr. på 11-12-2014 20:39
Jeg ville spare indblæsningen i entreen. Der kommer masser af luft fra udsuget i bad etc.

Det var meningen den skulle fjerne den kuldebro som kommer fra vinduet i entréen, det er på størrelse med en hoveddør, som sad der tidligere.

Men du vil stadig mene den er øverflødigt?

 

 

Skrevet af Rønbo på 09-12-2014 22:35
Syntes dine ventiler se fine ud, dog forstår jeg ikke du har lavet to indblæsninger i stuen?
De afgreninger jeg har lavet i mit anlæg, er lavet med almindelige tee i Ø 160, der vil måske være en smule og hente i effektivitet, men da jeg kun har brugt 3 tee, regner jeg ikke med det er noget som ville kunne mærkes synderligt. 

Det var dels for at få luft ned ved radiatorerne og sprede varmen bedre, jeg var også usikker på om en ventil var nok til stuen.

Hvordan har du kunnet nøjes med 3 stk. tee, har du en tegning at din installation?

 

Skrevet af ev elmand på 10-12-2014 22:18

Skulle jeg komme med en forenkling, kunne du vælge 160 mm det første stykke ind i stuen, og så lade afgrening "bagud for anlæg" går ud fra denne gren. Eller som foreslået, kun have en ventil  i den stue.

Ligeledes til bryggers /køkken, lade dem være fælles om en 160 mm gren. Det er ikke bedre at komme fra den samme kanal.

125 mm 45 grader kan fåes som PÅSTIK. Altså T afgrening direkte på røret. Men det er ikke så enkelt at lave. Hovedkanal ligger over spærene, men med en 30 graders bøjning efter afgrening, kan du dykke grenrør ned imellem spærene, så de kommer længere ned i isolering.

Det er nok kun en principtegning, men jeg ville lægge hovedrørene, længere ude, så de ikke generer / generes af gangbro.

Det kan godt være jeg kan samle de 2 indblæsninger i sturen, det vil jeg prøve at kigge på, men til brygger/køkkn kan jeg umiddelbart ikke samle pga. luftlem m.m.

Jeg snakkede med det ventilationsfirma jeg købte anlægget af i dag, han mente at 45 gr. T-stykker er overkill i alm. små husinstallationer som vores, de bruger det aldrig. Ligeledes bruger de stort set ikke faste lyddæmpere, kun fleksible, og de har ingen der er utilfredse med støjniveauet.

Han havde dårlige erfaringer med Lindabs fleksible dæmpere, de var ikke gode, så de brugte et andet mærke, han nævnte desværre ikke navnet.

Ja, rørene kommer til at lægge ved siden af gangbroen,

 

Preps

Årh det går nok lige lidt stærkt nogengange, når man sidder i sine egne tanker Men indskyldelsen med 3 tee var kun henledt på min indblæsning
Har indblæsning i stue/køkkenalrum og 3 soveværelser.
En tee grener af til stue, en til 1. sove værelse, og sidste er for enden af strengen som deler til de to sidste værelser

Der er self på udsugningen 2 tee, bad ender strengen, så der grenet af til indgang, og sidst køkkenalrum.
På strengen ud til indgang/bad er monteret motorspjæld så udsugningen i køkken er kombineret udsugning og emhætte sug.


Men hensyn til og bruge 45 graders bøjninger, så så vidt jeg huske fra undervisning i pumpe regulering/teknik så skal man helst holde sig til bøjninger med radius på 2 gange diameteren på røret, da luft og væskers måde og opføre sig på er nogenlunde ens, kan det også bruges.
Det overholder de ikke kompakte bøjninger vidst meget godt, og derfor som din vent. man siger, er det overkill og bruge 45 graders, da du alligevel ikke vinder noget synderligt målbart på det.

Har du foresten eftervarmeflade på anlægget?

Venlig Hilsen
Rønbo
De 45 grader T afgrening varsvar på dit spørgsmål længere oppe, og det var ikke hovedbudskabet.
Men det med at 90 gr T afgrening drejer lidt ned imod loftet og så retter op med en lille bøjning (15 eller 30 grader), så din sidekanel kommer længere ned imod loftet, den kommer så til at ligge i en varmere zone i isoleringen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis