brug af gammelt afløb til nyt badeværelse

davs til jer alle.

 

skal til at lave mit badeværelse om. alle fliser skal rives ned og nye skal sættes op. jeg er bare i tvivl om jeg må genbruge det gamle afløb der sidder i nu. når jeg river de gamle gulvfliser op skal jeg så også skifte afløbet, eller kan man bare sætte en vådrums membran over og så nye fliser.

 

her er lidt billeder af afløbet som det er nu.

 

 

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det der ofte er galt med afløb, og som giver en K3 i tilstandsrapport, er når risterammen ikke når ned i selve afløbsrøret. Hvis det er beton jeg ser, i midten af billedet, (Imellem risteramme og vandlus pung) så er det ikke godt nok. Det er her der trænger vand ud i gulvkonstruktionen, som så kan forårsage rørskader.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så er jeg sikker på at det er OK
Du kan godt forestille dig det andet problem, som det er lavet i tusindvis af huse fra 60`rne og til 80`rne. De 2 ender når ikke sammen, vi pynter kanten lidt med mureskeen. Men beton er ikke vandtæt i længden.

Ser nu på det første billede igen: Det ser ud som om vandet skal løbe lidt op for at komme over afløbs kanten, Hvis der normalt står en lille sø, til slut,  skal du jo være omhyggelig med flisehøjde 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja, det er fugekanten der er ved at være total kaput. kan være jeg skal have en vvs til at kigge på det, så er jeg på den sikre side.
Ja måske en vvs `r. Men det var nu det allersidste stykke fald jeg mente. Gummefugen forsvinder jo helt når du hugger op. Så har du jo mulighed for at få højde til at passe, så risten ligger nogle millimeter under flisekant. Vådrumsmembran skal jo også ende, så vand kan komme i afløb.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

På billede 2 ligner det, at den runde ramme er placeret ovenpå en anden firkantet ramme.

Er det rigtigt?


Jeg vil anbefale dig at fjerne din runde ramme og få fjernet den firkantet (Hvis det er dette)
Så smøres vådrumssikringen på gulvet. Armeringsbånd med vådrumssikring eller vådrumssikrings tapen (Alt efter produkt)
Lægges halvt oven på gulvet og sættes ned i afløbet.
Derefter kan du sætte en ny ramme ned i når vådrumssikringen er tør.
Så har du en tæt vådrumsmembran.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ved virkelig ikke om det er lavet som du beskriver det. Men synes også at det er lidt mærkeligt med de metal kanter der er. Må man selv montere rist og membran, eller skal man have en aut. Håndværker til det.
Jeg mener ramme og ikke rist.
Skrevet af micko på 23-11-2014 18:47
Ved virkelig ikke om det er lavet som du beskriver det. Men synes også at det er lidt mærkeligt med de metal kanter der er. Må man selv montere rist og membran, eller skal man have en aut. Håndværker til det.

 

Du må selv montere risten, rammen og membranen.

Hvis det er ved terrændæk er det en aut. kloakmester der sætter selve afløbet, men mureren der udfører ramme og rist delen Da rammen skal sættes op til overkant beton og rist 1-2mm under overkant fliser.

Hvis det var førstesal var det en aut. vvs der sætte selve afløbet og igen muren der sætter rist og ramme

Så du skal bruge og må også gerne montere disse.

Ramme- http://www.byghjemme.dk/shop/blucher-overdel-square-154862p.html#.VHIhwslTe78

Som skæres til i bunden. Det vil være en god i det at bruge en hammer og mejsel og hugge nogen milimeter af hvor rammen skal være. Så rammens overkant flugter med betonlaget, når du har fjernet dine fliser. Fuldlimes til bunden med fliseklæb. før udførelse af vådrumssikring.

og til sidst en rist med ramme.

http://www.byghjemme.dk/shop/blucher-ramme-og-153251p.html#.VHIiwMlTe78

selve risten limes fast med fliseklæben når klinkerne er lagt, før fugning.

 

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 23-11-2014 19:14

selve risten limes fast med fliseklæben når klinkerne er lagt, før fugning

Det kan du ikke mene - du mener vel rammen til risten ?

Selve risten skal jo kunne tages op nemt.

 

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis