Mit gasfyr drypper (vandbeholderens sikkerhedsventil?)

Hej,

håber i kan hjælpe.

fornylig er gasfyret pludselig begyndt at dryppe ca. ½L i døgnet vand fra hvad jeg gætter på er sikkerhedsventilen på varmvandsbeholderen.

Da der er kalk der hvro det drypper har jeg prøvet at åbne lukke ventilen og se om jeg kunne "massere" den lidt. Dog uden ændringer.

Jeg justerede lidt ned på drejeknappen på varmvandsbehodleren, da jeg gættede på det var temperaturen. Ved ikke om det kan være årsag til dryp? har skruet tilbage men den drypper stadig.

Gasfyret er dette og ventilen der drypper er den blå:


/Husted
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den drypper fordi der er for højt et tryk på kedlen, så vidt jeg husker, må der kun være et tryk på 1-1,5 atm. hvis det er en lukket expantions beholder du har på dit fyr. Der kan selvfølgelig sidde noget kalk i ventilen der hindre denne i at lukke helt, så skal den afmonteres og renses for kalk, lige noget for din vvs mand M/K.

Skrevet af Håndværkeren på 12-09-2014 10:42

Den drypper fordi der er for højt et tryk på kedlen, så vidt jeg husker, må der kun være et tryk på 1-1,5 atm. hvis det er en lukket expantions beholder du har på dit fyr. Der kan selvfølgelig sidde noget kalk i ventilen der hindre denne i at lukke helt, så skal den afmonteres og renses for kalk, lige noget for din vvs mand M/K.

 

Bør den ikke først slå fra ved 10bar som der står på den?

jeg prøver at tømme beholderen og skifte ventilen for at se om det hjælper.

 


/Husted

Hej.

Øh, sikkerhedsventilen sidder på koldtvandstilledningen og har altså vandværkstryk, så du skal også lige lukke for hovedhanen eller hvis der er en afspærring på tilledningen til VVB så luk den før du skruer noget løs.

 

mvh


 varmetossen

Nu er der stor forskel i om du regner i milibar eller atmosfære, jeg kender ikke forskellen, men kan se på mit barometer, at 1000 millibar svare til 75 millimeter. så vidt jeg ved regnes atmosfære i den metriske del og at 1000 mm. svare til 1 atmosfærer. Så her skal vi lige have en på banen der kender noget til det.

Tænk dog på at din vvs også skal have brød på bordet, det er meget godt med Lav Det selv  tanken, men nogle ting skal man lade fagmanden lave, så er man også sikker på at der ikke laves fejl der kan koste dyrt i det lange løb.

Skrevet af Husted1986 på 12-09-2014 10:13

Hej,

håber i kan hjælpe.

fornylig er gasfyret pludselig begyndt at dryppe ca. ½L i døgnet vand fra hvad jeg gætter på er sikkerhedsventilen på varmvandsbeholderen.

Da der er kalk der hvro det drypper har jeg prøvet at åbne lukke ventilen og se om jeg kunne "massere" den lidt. Dog uden ændringer.

Jeg justerede lidt ned på drejeknappen på varmvandsbehodleren, da jeg gættede på det var temperaturen. Ved ikke om det kan være årsag til dryp? har skruet tilbage men den drypper stadig.

Gasfyret er dette og ventilen der drypper er den blå:

Håber nogen kan hjælpe med lidt opklaring?

Så vidt jeg kan se er den blå ikke sikkerhedsventilen på VVB med derimod kedlens sikkerhedsventil. For og finde ud af om min aning er ret, lader du det varme vand løbe i ca et minut. Tager om ventilen og mærker om den er varm eller kold. Hvis den er kold (<= 15 grader) er det VVB'ens sikkerhedsventil. Er den varmere er det kedlens ditto. Prøv lige det og meld tilbage før jeg begynder og "gætter"/remser op hvad grunden til drypperiet kan være.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Der sidder som regel 2 ventiler 2,5-3bar og en 10bar
Den du viser er 10bar og er til vandforsyning. Den har nok fået skidt i lukke mekanismen og kan ikke lukke nu der også sidder kalk i nu. Køb en ny og luk for hovedhanen og skift

it is better to burn out than to fade away
Skrevet af Nitter på 12-09-2014 11:56

Så vidt jeg kan se er den blå ikke sikkerhedsventilen på VVB med derimod kedlens sikkerhedsventil. For og finde ud af om min aning er ret, lader du det varme vand løbe i ca et minut. Tager om ventilen og mærker om den er varm eller kold. Hvis den er kold (<= 15 grader) er det VVB'ens sikkerhedsventil. Er den varmere er det kedlens ditto. Prøv lige det og meld tilbage før jeg begynder og "gætter"/remser op hvad grunden til drypperiet kan være.   

 

 

 

har ladet det varme vand løbe lidt og konstatere at rørene hvorpå ventilen sidder bliver varme. så deet må være efter vvb.?

 

 

Skrevet af gasse på 13-09-2014 00:41
Der sidder som regel 2 ventiler 2,5-3bar og en 10bar
Den du viser er 10bar og er til vandforsyning. Den har nok fået skidt i lukke mekanismen og kan ikke lukke nu der også sidder kalk i nu. Køb en ny og luk for hovedhanen og skift

 

Ja det nemlig 10bars ventilen. må i det lokale byggemarked og hente en så jeg kan få den skiftet..


/Husted

Jamen så lader det jo til min aning ikke var helt forkert. Varm vand=kedelvand. Hvilket igen så betyder, som Gasse rigtigt fortæller, overtryksventilen har et for stort tryk før den lukker det overskydende tryk af anlæget. Jeg ville vælge en ventil på 2,5 bar så du kan køre med et anlægstryk på mellem 1,5 og 2 bar.

MEN, der er så et stort men. Som det er nu, er der noget der tyder på du har et alt for stort et tryk på din kedel/radiatore/gulvvarme. Normalt skyldes det expangtionsbeholderen har mistet pusten. Prøv lige og banke på den runde grå beholder, du har i bunden af billedet til venstre og fortæl hvilken lyd den afgiver INDEN du skifter sikkerhedsventilen ???


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 13-09-2014 08:12

Jamen så lader det jo til min aning ikke var helt forkert. Varm vand=kedelvand. Hvilket igen så betyder, som Gasse rigtigt fortæller, overtryksventilen har et for stort tryk før den lukker det overskydende tryk af anlæget. Jeg ville vælge en ventil på 2,5 bar så du kan køre med et anlægstryk på mellem 1,5 og 2 bar.

MEN, der er så et stort men. Som det er nu, er der noget der tyder på du har et alt for stort et tryk på din kedel/radiatore/gulvvarme. Normalt skyldes det expangtionsbeholderen har mistet pusten. Prøv lige og banke på den runde grå beholder, du har i bunden af billedet til venstre og fortæl hvilken lyd den afgiver INDEN du skifter sikkerhedsventilen ???

 

 

Det begyndte at dryppe da jeg drejede lidt på den knap der er på beholderen til højre. (gik udfra det var temperaturen, som jeg synes var ldit høj). Ved ikke om det hjælper på forklaring af problemet?

Når jeg banker på expansionsbeholderen giver den så lidt hul metallisk lyd (ikke rungene) lidt som der er lidt tryk derinde? giver det mening?

 


/Husted
Skrevet af Husted1986 på 13-09-2014 08:35

Det begyndte at dryppe da jeg drejede lidt på den knap der er på beholderen til højre. (gik udfra det var temperaturen, som jeg synes var ldit høj). Ved ikke om det hjælper på forklaring af problemet?

Når jeg banker på expansionsbeholderen giver den så lidt hul metallisk lyd (ikke rungene) lidt som der er lidt tryk derinde? giver det mening?

Nej, det fortæller desværre sådan set ikke rigtig noget, men hvis du fortæller fabrikant og typenummer på fyr og VBB vil det måske .............. 

Fik du så sat temperaturen ned på det varme vand ???

Jamen, din expangtionsbeholder lyder nøjagtig som en sund expangtionsbeholder skal lyde. Ingen problemer der. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis