Nyt hus - larmende dampspærre

Hej

Har fået bygget hus i 2013 efter BR2015. Meget tæt hus. Troldtekt lofter. Når man åbner en dør til et rum blafrer dampspærren så det kan høres. Ved bare let vind udenfor larmer dampspærren også. Det er vist mest langs kanterne hvor isoleringen ikke trykker så meget på dampspærren, så den kan bevæge sig (larme).

Tømrer har forsøgt at smide et par tværpinde ind bag forskallingen for at "klodse dampspærren op". Det hjalp ikke.

Mit eget forslag til afhjælpning er at spænde dampspærren op på samme måde som et undertag, altså kile nogle afstands-skumgummi-dimser ind bag troldtektpladerne, der spænder dampspærren op.

Har nogle erfaringer med samme problem og dets afhjælpning?
Det lyder som om vi bor i et telt når det blæser meget...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har det samme problem. Det er dog over kiplofterne i mine stue og i alrummet.
Jeg har ikke fundet løsningen, men skal ha en snak med arkitekten om det, for det er lidt træls.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hvis din dampspærre bevæger sig når det blæser er det vel fordi at vinden kan komme ind og skubbe til dampspærren..

Det tror jeg ikke er hensigstmæssigt!

Er du sikker på at det ikke er undertaget du kan høre når det blæser udenfor?

Mvh Mærsk

Hej

Tror den bevæger sig, fordi vinden skaber et lille undertryk på læ-siden af huset og et lille overtryk på vindsiden. Vindpust er så nok til at dampspærren bevæger sig. Det skyldes nok at huset er så tæt. Bare en indvendig dør åbnes en vindstille dag bevæger dampspærren sig.

Jeg er 100% overbevist om at det er dampspærren - se vedhæftede film jeg optog efter at have pillet en loftsplade af, og åbner/lukker døren til værelset.
Efterskrift: Kan ikke få lov at uploade en .wmv fil - filmen kan downloades her http://sharesend.com/dvkz4rbl
Jeg er helt med på at dampspærren kan bevæge sig når du åbner og lukker en dør.. Den kan den også på mit badeværelse på 1. salen.

Men det jeg ikke er så glad for er at den bevæger sig hvis det blæser udenfor! Det må jo betyde at der ikke monteret et korrekt vindstop eller lignende. Så blæser den kolde luft direkte ind i isoleringen og skubber til dampspærren..
Resultatet er så at den varme luft der befinder sig i isoleringen og skal holde dit hus varmt bliver blæst væk.. (og kan forårsage en kondensering af den opvarmede luft så du får fugt i træspær eller lignende)

Isolering virker nu engang bedst ved at luften er stillestående..

Mvh Mærsk

Hej Martin
Vi er i præcis samme situation. Vi har fået bygget nyt hus og har nu larmende/klaprende dampspærre, når døre og vinduer åbnes og lukkes eller når vinden er i den "rigtige" retning...
Har I fundet en løsning på problemet?

Med venlig hilsen
Stine Sølund

med venlig hilsen

Stine Sølund
Annonce
det må jo være op til din tømrer og udbedre den FEJL OG MANGEL. Som professionel håndværker er det jo noget de skulle kunne forudse ville opstå og derfor burde de jo have udbedret det inden aflevering af huset. Ellers må din enteprise forsikring dække for at lave det om det. Jeg mener det er bygge sjusk det der.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

I mit tilfælde er det kun på kiplofterne dampspærrenkan bevæge sig. På de flade lofter ligger loftisoleringen (granulat) ovenpå den og holder den i ro.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Stine Sølund: Jeg har prøvet at pille loftspladerne ned (nemt - troldtekt), og hvis jeg kiler "noget" ind mellem dampspærren og forskallingen, holder dampspærren sig i ro.

"Noget" : Jeg prøvede de skum-rør man bruger til at fore vandrør med.

Dvs. hele loftet skal ned ("kun" langs kanterne, det er der den larmer), dampspærren sættes i spænd med skumgummi og så loftet op igen. Det er så lidt besværligt hvis man har fx. træ- eller gipslofter.

Hvis jeg kunne finde ud af at uploade fotos (nogle hints?), så kunne jeg vise hvordan.

/Martin
Hvad med at lave et lille hul til en fugepistol og så sprøjte en lille klat ekspanderende fugeskum igennem på de steder hvor det larmer mest?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Skrevet af MartinMoth på 06 maj 2014 15:11


Hvis jeg kunne finde ud af at uploade fotos (nogle hints?), så kunne jeg vise hvordan.

/Martin

Prøv at læse denne tråd: 
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/185546

Der er en opskrift!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis