Lampeudtag over nedsænket loft

Jeg har et lampeudtag placeret på væggen lige under loftet og nu skal jeg til at sænke loftet og sætte 230V LED spots i. Må jeg godt benytte dette lampeudtag, selvom det ikke vil være tilgængeligt efter loftet er monteret?

Hvis ikke, hvad gør man så?

/Kasper
Jeg har et lampeudtag placeret på væggen lige... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt kan man sløjfe kablet gennem spotsne.
Skrevet af AAR på 15 jan 2014 01:47
Det er da heller ikke lovligt bare at trække ledningerne videre ned.
Så er de ikke dobbeltisoleret mere.

- Ny ledning til udtaget.
- krymp+forlænge trækrør.
- Sæt synlig/let tilgængelig membrandåse over det gamle lampested, og træk ned til det nye.

Eller bare helt sløjfe udtaget og trække alle spots op på loftet og samle i membrandåse.


Naturligvis ikke, er det er kabel er der ingen problemer, og er det i ledninger i rør, og det kan hugges fri uden at beskadige, og det så kan nå til at etablere en loftsdåse, er det jo ok.
Meen som nævnt, må man ikke lave det selv
Går ud fra at grunden til at du skriver 2x3 spot i parallel er, at du vil have separate tændinger? Nogle sport har sløjfeklemme, så den leder der ikke bruges af spottet kan sløjfes igennem. Dermed er der ikke brug for et ekstra kabel til dette, da det kan laves uden samlinger, hvis bare der er nok ledere i kablet.
Men vil du have separat tænding til ventilatoren, ja så skal der selvfølgelig bruges to kabler.
Det er blot fordi jeg har købt 2 sæt med 3 spots i hver, men jeg har ikke haft dem ude af pakken endnu, så det kan meget vel være som du beskriver.

/Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også