Dobbeltspær

Skal lave hul i tagkonstruktion. I den forbindelse skal 3 eksisterende hanebåndsspær skæres over (stykket fra hanebånd og ned fjernes). Skal derfor have etableret bærespær i begge sider af hullet. (samt naturligvis 2 x udveksling over hanebåndene). Påtænker at lave det med 3x45 mm spærtræ (altså 3 spær samlet). Er der nogle af de kyndige, der kan forklare, hvordan (eller om) disse skal samles/forbindes? Skal de (søm-) limes, boltes sammen eller bare stå lige ved siden af hinanden - altså bare samlet som tre enkeltspær og stillet tæt. Regner med at gøre det i begge sider af det eksisterende tag - det eneste, som jeg har svært ved at gøre bredere, er spærfoden. Mine egne beregninger viser ca. en fordobling af den horisontale (normal)kraft i spærfoden ved bærespærene, hvilket ser ud til at kunne klares af den eksisterende spærfod (er det nedbøjning m. nyttelast, der har været dimensionsgivende her?)- lyder det fornuftigt eller ?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De kan både sømmes, skrues eller boltes sammen med eksisterende spær.
4" skudsøm eller 90mm skruer pr. 300mm eller 12mm bolte pr. 1.5 - 2m som de nu passer ind med spærets længde.
Super  - tak.
Tror jeg vælger skrueløsningen - 5,0 mm x 90 mm pr 300 mm.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis