Nye ledninger til gammel metal-loftsdåse

Jeg er i gang med at sætte loftspots op i vores et-plans parcelhus fra 69.

I hvert rum sidder der et lampeudtag cirka midt i rummet, men min plan er, at ledningerne til spottene skal monteres oppefra.

Jeg skal naturligvis have en autoriseret elektriker til at tilslutte det, men jeg kan se, at der er et enkelt sted i huset, hvor den tidligere ejer har haft spots i loftet, og ved disse spots har man valgt at trække en ledning fra loftsdåsen og hen til en lille grå samleboks på det nærmeste spær, og så er det i samleboksen, at spottene er koblet til strømmen (med samlemuffer), og ikke nede i selve lampeudtaget.

Jeg forestiller mig, at det er den "rigtige" måde at gøre det på, og jeg har derfor overvejet, om jeg ikke - når jeg nu alligevel kravler rundt på loftet - skal trække nogle tomrør ned til loftsdåserne/lampeudtagene, så skal elektrikeren bare trække kabler igennem, slutte dem til i lampeudtaget og så forbinde til spottene.

Mit problem er, at loftsdåserne ikke er de nye PL-dåser, men derimod tilsyneladende en ældre model af metal (messing?), og der er ikke nogen ledige huller i, som jeg kan føre tomrøret hen til.

Da der ligger en del isolering ovenpå, kan jeg ikke se, præcis hvordan de ser ud. Jeg har prøvet at google et billede af dem, men kan ikke finde noget. Så vidt jeg kan mærke, er dåsen forberedt til, at man kan trække flere ledninger til/fra dåsen, men hvordan får jeg lavet hul ind i dåsen?

Er der nogen, der kender disse loftsdåser - evt. kan linke til et billede, så jeg ved, hvad jeg har med at gøre? Og som ved om/hvordan man kan trække nye kabler ind i dåsen?

Og til sidst, for en ordens skyld: Jeg vil IKKE selv til at tilslutte kabler eller på anden måde rode med de faste installationer. Jeg vil KUN trække et tomrør hen til (ind i) loftsdåsen, så det er nemt at gå til for den autoriserede elektriker!

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der nedsænket loft, eller ender loftsdåsen direkte oppe i isoleringen?
Er der ikke sådan nogle, brikker der kan bankes ud af loftsdåsen, så der er plads til extra rør/kabel?

Er det 230 volts spot?
Normalt er det nemmest at videre sløjfe fra spot til spot, og købe spot der er beregnet til det.
Skrevet af je__ns på 14 apr 2013 12:25
Er der nedsænket loft, eller ender loftsdåsen direkte oppe i isoleringen?
Er der ikke sådan nogle, brikker der kan bankes ud af loftsdåsen, så der er plads til extra rør/kabel?

Er det 230 volts spot?
Normalt er det nemmest at videre sløjfe fra spot til spot, og købe spot der er beregnet til det.
Loftsdåsen går direkte op i isoleringen. Og jo, så vidt jeg kan mærke kan er der nogle små brikker, der er markeret i dåsen - spørgsmålet er bare, hvordan man får dem ud. Det virker ikke umiddelbart til, at de er udstanset - men måske skal jeg bare trykke lidt mere til?

Som sagt, så skal jeg ned igennem nogle lag isolering for at komme til dåsen, så det er ikke så nemt at komme til med værktøj.

Det er 230 volt spots, og jeg har skam også valgt at sløjfe dem - så det er kun det sidste spot, der skal forbindes til lampeudtaget.

Skrevet af Pokersut på 14 apr 2013 12:55
Loftsdåsen går direkte op i isoleringen. Og jo, så vidt jeg kan mærke kan er der nogle små brikker, der er markeret i dåsen - spørgsmålet er bare, hvordan man får dem ud. Det virker ikke umiddelbart til, at de er udstanset - men måske skal jeg bare trykke lidt mere til?

Som sagt, så skal jeg ned igennem nogle lag isolering for at komme til dåsen, så det er ikke så nemt at komme til med værktøj.

Det er 230 volt spots, og jeg har skam også valgt at sløjfe dem - så det er kun det sidste spot, der skal forbindes til lampeudtaget.

Du tager en flad skruetrækker og en hamme, og så slår du stille og roligt den lille brik ud. 

Men når elektrikeren alligevel er oppe i isoleringen, kan han jo ligeså godt stikke kablet i dåsen... 

Når alt dette er sagt, skal det jo lige siges at du ikke selv må åbne for din loftdåse og du må heller ikke prikke den der brik ud...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis