Gipsloft. Akustikplader eller ej?

Hejsa
Er igang med at renovere vores et-plans parcelhus fra '76, men er nu kommet i tvivl om hvilket loft vi skal have op i stuen.
Stuen er 8 x 4,5 kvadratmeter (ca) og i åben forbindelse med køkkenet. Der skal parketgulv på i stuen og klinker i køkkenet og vi har påtænkt almindeligt gipsloft med filt og maling. Der bliver vandskurede vægge. Stuen vil ikke få mange møbler. Et par sofaer og et spisebord...og måske en reol.
Nu mener vores tømrer vi bør overveje lydfelter/lydgipsplader i loftet da der ellers vil være for meget rumklang
Problemet er vi synes de hullede akustik gipsplader er vildt grimme i forhold til almindelig gips - i hvert fald hos os hvor der kun bliver 235 til loftet.
Hvis akustikgips er nødvendigt hælder vi mere til træloft.

Men spørgsmålet er om akustik-gipsloft virkelig er nødvendigt. Vi vil nødigt træffe det forkerte valg her.
Nogen erfaringer??
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så stort er det rum heller ikke, lave det med alm. gips.

Får i problemer med rumklang, så kan ting der hænger på væggene osv.. også afhjælpe problemet, men tror ikke det bliver et problem.
Ret beset kan man vel osse finde ud af at skrue et eller andet lydregulerende plade op i loftet efterfølgende.

Det er muligt at hullede akustikplader er vildt grimme. Men under alle omstændigheder er det jo nok spørgsmålet om de ikke ville blive langt mere synlige hvil der var 3 meter op til loftet! .o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Det er et af de spørgsmål, hvor det er svært at råde.
På den ene side er det rigtigt at de lofter ikke er videre kønne i sammenligning med alm. glat loft, men på den anden side kan det jo heller ikke nytte noget at bo i et "kirkerum".

Hvad skal rummet bruges til?
Skal der feks spises/laves mad, vil lyde hurtigt kunne blive "støjende" (emhætte, opvasker mm) når man bare ønsker at tale sammen.
Skal der ses tv, kan rumklang virke meget forstyrrende på nyhederne(tale), hvor en film måske kan virke mere intens (aktion, brag mm).

Hvis der er glatte gulve og vægge, vil det måske være en god investering at lave lidt ved loftet, da det jo også er den flade, man ikke gør så meget ved sådan gennem et langt liv.

Omvendt kan man jo altid lægge et gulvtæppe, (eller hvis det bliver moderne igen) hænge et rya tæppe op på væggen, og krydre med tykke gardiner ala mormor.


Det eneste man kan sige med sikkerhed er at det ikke er rummets størrelse der afgører om klangen er i orden... prøv at gå ud på et lille (i den sammenhæng) badeværelse, hvor alle flader er hårde, og der næsten ikke er nogle bløde materialer og lav klappe testen (klap i hænderne, og lyt efter et ekko.)... Man skulle jo ikke gerne komme til at bo i et badeværelse vel     

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mine oplevelser med perforerede gipsplader er at det virker rigtig godt. Mange af mine venner og bekendte har lavet køkken/alrum med hårde flader og en enkelt af dem har lavet loft i akustik-gipsplader. Det er et meget behageligt rum at være i og jeg har absolut tænkt mig at gøre det samme. Især hvis du har et køkken og har mange hårde flader.

Når det er sagt, så behøves det jo ikke være gipsplader, men der findes andre løsninger, fx. Rockfon plader eller disse panele til at pynte på væggen:

http://www.offecct.se/en/products/acoustic-panels

(for en god ordens skyld: jeg kender ikke firmaetog har ikke noget med dem at gøre)

Det korte af det lange: Jeg ville under ingen omstændigheder udelade nogen absorbenter af en slags. Min erfaring er at de gør en stor forskel!
Synes helt bestemt også din tømrer har en god pointe!
Men det er jo i sidste ende og til hvor stilrent du vil have det, for billed bliver brudt en lille smule med akustikpladerne.
Dermed ikke sagt jeg gennem tiden har set rigtig flotte løsninger hvor pladerne bliver konmbineret med normalt gipsloft.

Men kan du ikke høre akustikken nu hvor der ikke er lyddæmpende plader om den er for rungende? Prøv at klap i hænderne og få en fornemmelse for hvor meget det giver genlyd.

Med venlig hilsen

 

Frederik Johan Lunøe

 

Lunøe Tømrer- & Snedkerfirma

Tjørnerækken 5, 1tv - 2300 København S

Tlf.: 5123 4145

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Lige nu har jeg forskalling og dampspærre mod loftet samt et gammelt gulvtæppe på gulvet, men det kunne jeg selvfølgelig fjerne.
HVis man nu vil have akustikgipsfelter op mellem de almindelige gipsplader:
Hvordan gør man når man havde tænkt sig at sætte filt op på loftet? Kan man filte hen over akustikpladerne eller hvad gør man?
Normalt filter man så ikke loftet, men fuldspartler loftet og maler det så.
I forhold til at filte akustikpladerne. Det gør man, som Koludabyg også siger, ikke.
Sørg for at købe akustikplader med spartelfals i alle 4 ender. Når der er spartelfals i alle ender, kan du forsinke armeringspapiret ved spartling, og på den måde opnå en jævn overgang mellem almindelig gipsplade, og akustikpladerne.
Hvis du får brug for råd i forhold til spartlingen af loftet, så er du velkommen til at spørge, for DET ved jeg da noget om. :-) .

Mange venlige hilsner
Kresten Kjær Larsen
Malgodt.dk

Hej Alle, nu ved jeg godt at det er et lille sidespring i denne diskussion, men...



Jeg overvejer at bruge almindelige gips akustikplader på vores badeværelse i stueetagen - ser i nogen problemer i det?

Det er et dobbeltmuret 1½plans hus, så der er varme på førstesal - og ingen dampspærer (heller ikke på badeværelset). Selve brusenichen er muret helt op og der benyttes selvfølgelig vådrumsgips. Der er ventilationsudsug både i nichen og i badeværelset.

Der er 235mm isolering i etageadskillesen og jeg forstiller mig at de pereforerede gipsplader bare forskalles helt op til. Der er også et badekar. Badeværelset er ca 10m2.

Nogen problemer i det?



Mvh



JH Nielsen

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også