Forlænge kabel/afløb vaskemaskine

Hey folkens.

Jeg overvejer at rykke vaskemaskinen,men ledningen til strøm samt til "afløbsvandet" er for kort. Kan man købe længere ledning og slange og må man egentlig det? Det er det gamle kraftstik men der kun 3 ledninger i, er det normalt?

På forhånd tak.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Før jeg byggede mit køkken om, havde jeg forlængerledning til el, vand og afløb til min opvaskemaskine! Der stod godt i instruktionsbogen, at afløbsslangen ikke måtte forlænges, men det gik fint alligevel.
 
Havde aldrig problemer (men jeg havde også lavet et jævnt fald på afløbsslangerne)bortset fra lidt dryp fra samlingen på afløbet, som blev fikset med nye spændebånd.

Tilløbet var forlænget med kobberrør + stophane, altså svarende til en fast installation.

Men tjek lige instruktionsbogen, der står temmelig sikkert at afløbsslangen ikke må forlænges, og skla munde ud i en vis højde.

Vedr. vandtilgang, så kan man købe færdige slanger med kobling i begge ender, helt op til 3½ meter  til ca. 200 kr. så vidt jeg husker. Havde sådan en i kælderen til en vaskemaskine, hvor vandtilførslen sad langt væk. Kan købes på nettet hos de firmaer, som sælger reservedele til hvidevarer.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Du kan sagtens selv montere ledningerne
Sæt evt. et billede ind af kontakt/stik.
Der er en alm stikkontakt i nærheden, er det ikke bare at sætte alm stik på istedet for kraftstikket hvis den kun kører 220v?
mht. Til afløbet så går den pt fra slangen og ned i et gråt rør på ca 50cm i højden som deles med afløb til gasfyret.
Kan jeg så bare sætte en vinkel på så der kommer jævnt fald på det? mener at have læst noget med at enden af slangen skal være højere oppe end pumpen, hvilket kunne blive et problem da maskinen skal sættes på ca 40-50cm sokkel
Det er slet ikke nok at den er højere end pumpen, pumpen befinder sig i bunden af maskinen. Slangen skal op over den højde vandet er i vaskemaskinen når den kører, ellers vil slangen virke som en hævert og vandet vil løbe ud lige så hurtigt som det bliver fyldt i.
Det er ikke sikkert at den stikkontakt du har kan klare belastningen fra maskinen, men du kan jo prøve.
Annonce
Beklager det sene svar. Tak for jeres indlæg.
Dvs jeg kan sagten bare smide et alm 220v stik på og så se hvad der sker? Den tager vel højest hfi'en eller?

Jeg tror med afløbet at det bliver nemmere hvis jeg smider en vinkel på det plastikrør der går til afløbet som slangen ligger i og forlænger plastikrøret til bag maskinen (da den skal hæves ca 50cm er det nok nemmest mht til hævert virkningen) og så lade slangen hænge i røret i højde ala top på maskinen
Skrevet af Mugge302 på 26 mar 2013 21:33
Beklager det sene svar. Tak for jeres indlæg.
Dvs jeg kan sagten bare smide et alm 220v stik på og så se hvad der sker? Den tager vel højest hfi'en eller? 
  


Hvis du sætter din vaskemaskine til en stikkontakt forsynet fra en lysgruppe vil denne gruppe blive maksimal belastet med en chance for overbelastning. Dit HPFI relæ kobler kun ud ved afledning til jord.
Sæt dog en længere ledning i vaskemaskinen og slut den til stikkontakten med teknisk strøm/kraft.

fase
Tak fabrin

jeg må ud og finde samme kaliber kabel og skifter så det.

Mange tak for alle svarene
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis