træpiller i brændeovn

Hejsa LDSer

muligvis et totalt dumt spørgsmål, men jeg forsøger alligevel

Jeg har en Morsø brændeovn, det er en af de typer som man også kan fyre med koks i (følger 2 special slisker med)
Så kom jeg på den tanke om man kunne fyre med træpiller i sådan en brændeovn i stedet for brænde eller koks ??

nogen som har erfaring med dette, eller er tanken helt i skoven
/poul

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Træpiller gasser meget, du risikerer en røggaseksplotion (Been there, done it)
Hej.
Har også prøvet det engang jeg havde nogle piller tilovers og ved da ikke hvorfor det skulle være farligere end en pilleovn. Efter min erfaring opstår røggaseksplosionen grundet mangelfuld forbrænding, og det er vel noget alle der omgås ild og forbrænding må være opmærksom på.
Men der var nu ikke noget positivt ved det. Det gav varme men der skulle fyres hele tiden, jvf. en pilleovn eller -fyr.
Jeg fyrede pillerne i et jernrør med en diameter på vel 15 cm diameter og 20 cm langt.
Det stod så på risten så der kom luft op gennem pillerne. Jeg tror også jeg lagde nogle sten for at koncentrere luftstrømmen.

mvh

 varmetossen

Ja det vil slet ikke kunne betale sig, med mindre du ansætter en der kan sidde og fylde på en hvert 15 minut.
Iøvrigt skal du være klar over at du ikke må bruge energi koks direkte på risten i ovnen, de brænder med så høj en varme at risten brændes i stykker efter hånden. Der kan du købe en såkaldt "gris" til at stille ind i ovnen hvori du kan brænde energikoks.
Nåh ja nu du siger det, så stillede jeg røret på en af de runde kloakriste. Den var tilpas finmasket til forsøget, og så lå den på hylden


mvh

 varmetossen

tak for svar !

Det var mest en tanke, som måske kunne være en god ide.
og jeg havde en ide om at det nok ville brænde for hurtig af.

Koks: kunne ikke drømme om at give mig i kast med det (ovnen bliver bare solgt som "egnet" til det)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Annonce
Nåh det er nu ikke så dumt med koks, alt efter prisen man giver for dem.For nogle år siden købte jeg tre sække koks i den lokale tømmerhandel - det har jeg fortrudt lige siden.
De kostede lidt over kr. 700,-.
Nå men bortset fra det giver de varme i fint lang tid mellem indfyringerne, men er tilbøjelige til at forårsage lidt sort støv omkring ovnen. Det er iflg. min kone en klar ulempe


mvh

 varmetossen

Vi havde en del koks stående fra den tidligere ejer af huset da vi flyttede ind, ovnen var også lavet til at kunne fyre med koks, så vi prøvede det en dag eller 2, men det gav altså en lidt underlig lugt i huset, så det er ikke noget for os, så lugter træ altså lidt bedre
koks køber man i tyskland til ca 3000.- kr pr. ton i sække og enu billigere i løs vægt og det er kanon brændsel i et fyr med vandkølet rist du kan nøjes med at fyre en til to gange i døgnet.
Dog vil jeg sige at det ikke er noget man har inde i boligen det sviner og støver så et lukket fyrrum er godt.
Det kan overhovedet ikke betale sig at hente et ton koks i tyskland hvis man bor i hovedstads området og ikke har en bil der kan laste det. Og selvom bilen er der tvivler jeg meget stærkt på at det vil kunne betale sig når der skal betales bro gebyr o.s.v. Desuden var spørgerens spørgsmål om han kunne fyre med piller i en brændeovn der sansynligvis befinder sig i stuen. Så hvor vil du lige hen med din oplysning ???????
Og endvidere bor spørgeren for langt fra grænsen til at det kan betale sig at hente det.
Jeg skriver lige hvad jeg har lyst til.. 
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis