Udskiftning af loftsdåse

Hej alle,

Vi har netop fået sat nye gipslofter op på forskallingsbrædder i hele hytten og har i den forbindelse skruet de eksisterende loftsudtag (lampeudtag i loftet) ned.

Nu står vi med et mindre problem: En bekendt elektriker fortæller os at de gamle installationer var/er ulovlige idet der var anvendt firkantede vægudtag - det var åbenbart normalt at bruge i loftet i gamle dage. Vi kan derfor ikke samle loftudtagene som de var tidligere.

Efter noget googling frem og tilbage kan jeg se, at vi skal bruge PL LOFTSDÅSER (ala. http://www.harald-nyborg.dk/p9612/pl-loftdaase-lk). De dåser skal indsættes på loftet og med et passende afstandsstykke skal de gå ned gennem det gamle loft og ned til det nye loft.

Må man selv sætte disse dåser op? I virkeligheden er det udskiftning af eksisterende udtag som man vist nok måske gerne må lave selv, men det er jo nye dåser...

Håber at I kan hjælpe - go' jul og godt nytår
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
aha... Nu har jeg fundet ud af at man måske godt må bruge FUGA forfra dåser med 50x50 udtage i pladeloft - det er ikke så nemt at finde ud af hvad man må og ikke må (http://www.lk.dk/Lauritz+Knudsen/professionel/nyheder/nyhedsarkiv/forfradaaser-i-loft.page)
Undskyld, fik ikke læst dit andet indlæg, men mig bekendt må de ikke benyttes i gipsplader i loft til loftudtag.

m.v.h. PEP
Du kan se det her: http://www.lk.dk/download/Produktinformation/lk-produktinformation-1-2010%20.pdf
Må kun benyttes til afbrydermateriel og PIR, ikke rosetmateriel dvs heller ikke lampeudtag.

m.v.h. PEP
Jamen jeg må bøje mig - forfradåser er ikke vejen frem.

Måske jeg skulle omformulere mit spørgsmål: vi har fået monteret gips oven på vores gamle lofter med forskallingsbrædder. Vores ledninger er trukket så de ligger oven på det gamle loft og går ned i værelserne gennem et hul i det gamle loft og et hul i det nye loft. Der er ca 25 mm hulrum mellem det gamle og det nye loft. Hvordan laver man lovlige loftsudtag?
Annonce
Hvis du trækker kablerne ved lampestederne op oven på det gamle loft, kan du så ikke komme til at lave et 70mm hul til en PL dåse som du stikker i ovenfra ned gennem de to lofter?
Det var også min tanke i første indlæg, men så blev jeg i tvivl om hvad der var lovligt. En forfradåse ville være det nemmeste da jeg så ikke behøvede rode rundt oppe på loftet.

Tak for hjælpen, jeg må have fat i en elektriker.

Mvh Jesper
Hvis du har kablerne til at stikke ud gennem gipsloftet, eller du kan trække lidt i dem, så de gør, kan du sætte en clips roset op. Det er ganske vist ikke pænt med udvendig installation på et nyt loft, men hvis ikke det er muligt at gøre som jesper hansen skriver, ser jeg ikke andre muligheder.
Klart en elektrikeropgave, no matter what :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis