Kondens på varme rør

Jeg kunne godt tænke mig at få det afklaret, kan der komme kodens på et varmt rør/overflade i et koldt rum? Jeg har hørt det fra flere håndværkere.  Jeg forventer også en forklaring og ikke bare at kold og varm luft møder hinanden.

Der kan komme kodens på et koldt rør/overflade fordi varm luft fra omgivelserne køles ned og den nedkølet luft ikke kan indeholde den samme mængde vand. Men i den omvendte situation burde det (i mit hoved) jo blot give mindre fugtighed.
Jeg kunne godt tænke mig at få det afklaret, kan... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK. Tak for det.

Men så er det måske ikke så ekstremt med de forudsætninger som du antager:
Altså lufttemperatur 35gr.C, (under taget), 70%RF(H) og en rørtemperatur under 25gr.C

Så kondens kan altså forekomme!


Men det må være utroligt sjældent at det sker. At alle 3 forudsætninger er til stede!
(Og derudover absolut stillestående luft i tagrummet. Hvis tagrummet er ventileret på normal vis vil selv luft ved 70%RF hæmme kondensdannelsen. Vil jeg tro)

Og nu det kunne være godt om Stigmand fortalte hvad slags rør der er tale om i hans tilfælde!

For der jeg vil hen er hvorfor den rådgiver angiver kondens som grund til at rørene bør isoleres.

Når det nu er stjerneklart at isolering af hensyn til varmetabet jo formodentlig er langt mere relevandt. Ja ovenikøbet profitabelt! :o)
Hej allesammen,
Kan se det er en gammel tråd, men kan også se der er nogle eksperter her omkring kondens,

Det jeg gerne vil sikre mig er at jeg har fået sat en radiator op og i den forbindelse fået skiftet alle rørskåle.

Da jeg kommer hjem ser jeg at rørskålene ikke slutter tæt om røret. Der er valgt en rørskål med ø30mm hul og rørene er 21mm, så der er en del luft omkring. Det er klart at det isolerer bedst hvis det slutter tæt.
 en ting er isoleringen, men det der bekymrer mig er om varmerørene nemmere kan ruste nu med den luft der er imellem varmerøret og siolering, at det kan kondenserer ?? Jeg har spurgt vvs manden og han siger nej. Og pga samlinger havde de valgt den store rørskål. Ja i mit hoved fusk. så vælger man vel forskellige størrelser. Laver det selv næste gang :-)   Men spørgsmålet er kan det luft der er omkring varmerøret pga for store rørskåle skabe kondens

På forhånd tak. 
Du skal ikke bekymre dig. Så længe det er varme rør giver det slet ikke problemer.

Søren O
Søren O skrev den 31-03-2024 12:11:08

Du skal ikke bekymre dig. Så længe det er varme rør giver det slet ikke problemer.

 

Hej Søren, tak. Og  så er der jo den kolde ende af radiatoren hvis man kan sige det sådan. Ved ikke om det så kan give problemer der ? ellers kan jeg jo godt gå igang med at støbe 
Den bedste isolator er stillestående luft , så det er ikke nogen problem at rørskålene er lidt størrer en rørerne , rør inde i normal stuetemperatur hvor luften typisk er meget tør vil aldrig kunne ruste , forsat god påske 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Kondens opstår når luft bliver afkølet til under dens dugpunkt (100% relativ luftfugtigheden).
Dine radiatorrør vil aldrig bliver koldere end luften, så derved kan der ikke opstår kondens.
Jeg siger tusind tak til alle, god påske 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis