Lille Tilbygning

Goddag der ude.

jeg skal igang med en lille tilbygning på mit kolonihavehus og har tænkt mig at lave lidt om på de nye spær jeg sætter på, de orginale er gitterspær men jeg vil gerne udnytte luften der er ved loftet

jeg har vedlagt et billed af det spærg jeg har tænkt mig at opføre
men ville lige høre jer af om det var en god ide eller om der kommer for meget tryk på de gasbeton vægge jeg sætter op, i højre side vil spærene blive støttet af en gasbeton væk og en 4x4 og venstre side kun en gasbeton væg,

tilbygningen bliver kun 2,3 m x 3 m så den er ikke så stor og jeg kommer stål tag på som er meget let i forhold til tegl så ville lige høre jeres mening


tak på forhånd
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lave om?

Altså du genbruger spærhovedet, fjerner gitter og spærfod og monterer et hanebånd.
(Hanebåndet skal vel egentlig monteres INDEN du fjerner gitteret).

Men det kommer jo an på hvilken dimension spærhovedet har. Og hvilken afstand er er mellem spærene. Og hvad der er eller skal på taget!

Men det skal siges at med så lille spændvidde så kan det næsten ikke falde ned uanset dimensionerne.
Og så gælder det for kolonihavehuse at du er undtaget fra stort set alle regler i bygningslovgivningen.

Meeeen om spærhovedt er 50x125 mm og du sømmer 2 stk. 25x100 mm brædder på som hanebånd så skal det nok gå godt.
(Den hane du sætter op på hanebåndet må naturligvis ikke være for tung. :o))
Ja, men så lille spænd, og let ståltag på taget, så kan det jo næsten ikke gå galt, uanset om det er gitterspær, eller disse ændres til hanebåndsspær.

Gitterspæret ville selvfølgelig have væggene bedre sammen, teoretisk set, der skal dog ret meget nedbøjning til på spærhovedet i et hanebåndsspær uden spærfod, for at presse væggene ud, og med et let ståltag på, er det kun vindbelastning og snetryk der kan gøre dette.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis