Execentersliber eller andet der tager fat...

Jeg er indehaver af en del forskellige execenterslibere og rystepudsere, men jeg har altid købt billigt.

De er jo sjove nok at have, men de kan jo ikke slibe... Lige nu går jeg og sliber på nogle glasfiber (gelcoat og epoxy) luger til båden.

Problemet er at de er jo gode nok til at finpudse med.. Men tager ikke nok fat får jeg skal slibe en til to mm gelcoat af nogle luger.. Det tager jo en dag pr. luge.

Nu her jeg siddet og kikket på Makita BO5041 og BO5031 
http://www.prishammeren.dk/shop/mak...1952p.html 

http://www.prishammeren.dk/shop/mak...1951p.html 

Min tømmer siger at jeg skal købe en Dewalt..

Og så vil jeg helst ikke over 1.000 kr.. men kan strække den til 1.500 

Jeg er ihvert fald træt i arme og ryg af slibning med en pudsemaskine (excentersliber fra Skill)

Jeg bor i Svendborg så der er Silvan, Stark og JS Byggemarked.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg er indehaver af en del forskellige... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det glæder mig da, at høre om en til, der har opdaget værdien af ordentlig værktøj.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Det lyder som om du har fundet en god maskine
Jeg har en grøn bosch med 150mm skive, den fungere fint nok, men dén har sprunget et par tandremme, og tandremhjulene ser ikke for gode ud. (nok derfor den æder remmen)
Så skal det være Bosch, så helt sikkert den blå udgave.

Sandpapir kvaliteten spiller også en vigtig rolle, jeg har noget SIA  det er kvalitet.

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg købte noget bosch papir samtidig med..
Der er ikke så meget at vælge imellem her i det Sydfynske

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Festools papir er helt fantasisk, men grundet hullernes placering dur de kun til dette mærke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Måske jeg kan finde en gammel sporvognskonduktør - så kan han klippe nye huller

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej GOM
Du kan købe en slags "slibeskiver" i metal, som passer på exentersliberne - de er meget bedre end sand- eller slibepapir og de kan bruges meget længere fordi de kan renses.
Grønt Bosch værktøj er beregnet til "hobby brug " altså småprojekter som ikke tager særlig meget tid - Blå Håndværkermaskiner er beregnet til hårt dagligt slid - f.eks. har grønne maskiner tit bronce bøstninger i stedet for kuglelejer som de blå maskiner har.
Hilsner Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Nu da du har handlet og tillykke med den nye maskine, vil jeg lige nævne, at den " store " festool, jeg har, kan instilles således at den lægger vægt på excenterbevægelsen og omstilles således at omdr. priorteres, herved øges effektiviteten og finishen forringes. Den virker rigtigt fint, men er uden for den prisgrænse du satte.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Får vi en rapport ang. forskellen på en billig og en der dur ?, du har jo lige haft begge dele ihænderne . En velegnet situation til en sammenligning,

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lynæs du er jo en af dem der har overbevist mig første gang til at betale mere (meget mere) for at få noget der er en fornøjelse at arbejde med.
Alligevel er det ikke kun prisen der afspejler hvad det er man køber. F.eks. koster Makitas 1650 kr. i butikken og 899 på nettet..
Den jeg købte kan man spare kr. 75 på ved at handle på nettet.. Så jo derfor handlede jeg lokalt og gav 1412 kr i det lokale byggemarked0.
Lige nu ligger der nogle trekantslibere og rystepudsere i en pose på vej til genbrugspladsen.

Det første man gør er jo at tænde sin nye Metabo Exentersliber SXE 425 Turbotec og undre og glæder sig over at den slet ikke larmer og støjer.
Hmm så regner det for meget til man kan gå ud og slibe.. Så man sidder lidt og leger med den (maskinen) og hvad er nu det ?? sålen drejer jo ikke kun rundt, den bevæger sig jo i ovale cirker... faktisk ca. 3 cm fra yderpunkt til yderpunkt.

Ej nu brugte jeg jo over 10 rundeller med den gamle Skille på 640 W - og den her bruger kun 320 watt.. på at slibe havebordet.
Det kan godt tåle en gang til.. så ud under markisen og igang. Ingen støvsuger på, kun det filter den er født med..

og 20 minutter senere og en rundel er havebordet slebet. Når man tømmer filteret, får man et lille chok.. det er jo fuld af støv og ingen støv andre steder.. Den ene rundel er slidt op, men det er jo også et "lamel" bord med riller som ødelægger rundellen.

Et er sikkert.. den gør det den skal, faktisk ved egen vægt..

Nu må vi se hvordan den arbejder i gelcoat.. det er ikke vejr til det lige nu...

Selvfølgelig er der plast, men også meget støbt alu - især gearkassen er alu, så ja - det virker som en maskine min søn skal ave..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Glad for at du nu er en af os, som føler glæde ved gedigent værktøj, det kan da også være alt muligt andet, fiskesager, foto og meget andet. Dejligt at mærke kræfterne overført til slibepapiret i stedet for til troning i fingrene.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også