lyddæmpende loft

Hej
Er der nogen der har prøvet at lave et lyddæmpende loft? 
Jeg har et rum på ca. 2x7 meter der skal have nedsænket loft.
Gulvet er klinkegulv og væggene er pudsede mursten. 
Jeg skal til at sætte loft op og vakler lidt om jeg skal bruge troldtekt eller en anden form for akustikplade. Det er ikke et problem med lyd udefra, og heller ikke om der kommer lyd ud, men kun akustikken inde i rummet.
Jeg har en ide om at jeg måske kunne lave det med almindelig gips der bliver monteret så det ikke er en ubrudt flade, men istedet med forskellige vinkler?
Der er rimelig god frihøjde, så det er ikke noget problem at lade pladerne hælde.
Jeg ved ikke om det er forståeligt, men tanken var at spænde f.eks. 60 cm lægter på væggen og montere dem så overkant i den ene ende flugter med med underkant i den anden ende.


Har forsøgt at illustrere det 

Det ville jo også give mulighed for noget "sjovt" lys.

Er der nogen der har en ide om det ville kunne dæmpe refleksionerne?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har netop sat Rockfon op i vores køkken. Jeg fik det anbefalet af en fyr der arbejder med akustik, og det har ikke skuffet. Iflg hans overbevisning skal man passe på med troldtekt da det kan give en cigarkasseakustik.
Jeg vil klart anbefale Rockfon.
Fin ide med de skæve vinkler!
Men den dur ikke.

(Og den slags lydproblemer er vist almindelige i mange nye huse. Hvor der anvendes knaldhårde glatte materialer - nu om dage)

Og det du nok egentlig vil er at reducerer efterklangstiden.

I en kirke, (endda med skæve gotiske vinkler), drøner lydbølgerne rundt imellem de hårde flader. Hvis mam beklædte kirken med gulvtæpper - på alle flader - ville der nærmest være "lyddødt". Fordi lyden ikke kastes tilbage af tæpperne.

Det samme gør du. Op med noget materiale der absorberer lyden. Gulvtæpper, Troldtekt, Rockfon eller perforerde gipsplader skal jeg ikke kloge mig på. Men det har næppe den store betydning - det er jo ikke de finere musikalske nuancer det handler om.

Og du kan jo stadigvæk godt monterer det lyddæmpende materiale i "sjove vinkler"

Endeligt er ovenstående stort set hvad jeg ved om lyd.

Troldtekt har jeg sat op i børnehaver, det virker !
Troldtekt har jeg sat op i børnehaver, det virker !
Du kan læse meget mere om det fænomen her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_...KW=akustik 

Nu ved jeg godt at det er skrevet af hi-fi nørder, men de har en masse gode links, og giver en fornuftig forklaring op lydbølger og deres indvirken på vores velbefindende. Så måske kunne du udnytte det til dit loftprojekt.

Held og lykke. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis