Alarm Sirene, maksimal tilladt lydstyrke (dB)

Hej, 

Jeg skal til at installere alarmanlæg. Den ene medfølgende indendørssirene er på 110dB (har ikke set nogen højere til indendørsbrug), den udendørs jeg kan købe løs til er på 118dB (set op til 120dB).

Er det pga lovbegrænsninger at de ikke udføres i større styrker?

Selvbyg delen for mig, mht sirenen, er at få fjernet dele af den indendørs mur, få isoleret en sirene 'kasse' ind i muren og sat et kraftigt stålnet foran. De skal sgu itte rive lortet ned bare fordi det er ude på Jens Jensens mark. 

Hvis det ikke er muligt at finde/købe kraftigere sirener, hvordan står jeg så når jeg graver loddekolben frem og laver min egen på ... 200 dB eller noget i den størrelsesorden? F.eks. med start på 110dB i 30 sekunder, så gradvist stigende til max.

MvH
  Den nervøse bybo der skal flytte ud på landet med 800m til nærmeste nabo.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke opsætte udv. Sirener.

Men jeg må indrømme at jeg har sat nogle hundrede stykker op. Det er jo ikke sådan at lovens lange arm kommer og kontrollerer dig men, forbuddet skyldes miljø hensyn og dine naboer(!)

Jeg sælger nogle sirener på 130 dB hvis dette har interesse. Jeg har lige opsat nogle på et hus i Ballerup og da vi testede kunne kunden høre den på et par kilometers afstand. De er lavet til at række langt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Dette er den mest evnesvage tråd jeg længe har læst.
Hvad er formålet?
Vil du høre sirenen i den næste by?
Vil du nyde hadet fra dine naboer?
Der findes f.eks. SMS-tilkoblede alarmer, ville det ikke være bedre?
Hvad skal "brølet" gøre godt for?

Din nabo 800 m væk vil sikkert høre dit lydorgie, men vil han være begejstret?

Der er larm nok her i livet, det du planlægger der er terror. 120 dB er 50 m bag en jetmotor...

Bent.
200 DB vil nok være at overdrive en smule http://illvid.dk/spoerg-os/hvilken-lyd-er-den-hoejeste

surt at blive døv eller halv døv af en fejlalarm
Så udvider jeg lige grunden til det. 

Det er udelukkende indvendige sirener der er tale om.
Stressfaktoren ved en enkelt 110dB holder sig i grænser (jeg prøvede hjemme hos mine forældre at aktivere testen på en frit opsat indvendig 110er, hvis ikke jeg stod lige foran den var støjen udholdelig. Stabil indbygning (i murværk med stålnet) vil så sænke lydtrykket yderligere (formoder jeg, men det er til en anden tråd).

Variabel styrke, stigende grad (så man kan nå at slå det fra) så undgår jeg høreskader på mig selv, jeg mener ikke jeg vil ta' hensyn til om en evt indbrudstyv bliver smådøv (stigende styrke, han kan sgu bare smutte ud igen).

Der er 900m til nærmeste nabo (nu opmålt) og der er 2 gran læhegn (omkring marker) imellem.

Udvendige sirener vil nærmest ingen stressfaktor give derude på landet og politiet skal bruge mindst 15min for at trave an, hvis de overhovedet gider.

Stuehuset skal kort sagt gøres uudholdeligt at være i. Eneste jeg vil vide er om der er en lovmæssig grænse på hvad jeg må udsætte sådan en stakkels kriminel for.
Jeg kan jo nok regne ud at jeg ikke må overdrive det i den grad at han står med blodet drybbende ud af ørerne.
Så længe du ikke selv spærre en potentiel tyv inde eller laver fælder der kan skade ham, må du da larme alt det du vil.

Jeg har en kunde der ligger inde med store mængder it-udstyr og har haft en del indbrud. Nu har vi lavet nogle tiltag der gør det ulideligt at være indendøre hvis alarmen går. Vi har opsat tre tågekanoner af denne type http://www.protectglobal.dk/forside/produkter/taagekanoner/protect-1100 og to stroboskoplamper af denne type http://www.protectglobal.dk/forside/produkter/stroboskoplys og to af disse sirener http://www.protectglobal.dk/forside/produkter/sirene

Det er selvfølgelig en solid investering. Min kunde havde besøg igen for nyligt og denne gang blev der ikke taget noget. Udstyret har allerede tjent sig hjem...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Hvis det er til indvendig brug vil jeg også sige en tågekanon er det bedste, uanset hvor høj lyden er er den ikke høj nok til at skræmme en person med hørepropper og høreværn på, så hvis tyven ikke har det med første gang, har han det anden gang.
en tågekanon er nok noget dyrere, men de skulle være meget effektive
God pointe med høreværn. Så skal jeg ha kigget på det med tågekanoner i praksis når jeg kommer dertil.

Tak for svarene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis