Konstruktion af gulv på ny 1. sal

Hejsa

Jeg står og skal igang med at renoverer min 100 m2 ubenyttet 1. sal.

Det eksisterende gulv består af 32 mm gamle gulvbrædder oven på et bjælkelag af 15x15 bjælker. Disse bjælker er synlige nede i stuen og der er 50 mm isolering under brædderne. Bjælke afstanden er hele 160-170 cm.

Min idé gik så på at jeg ville smide 50 mm støbebatts over hele fladen for isolering og lydens skyld, og herpå et 22 mm svømmende gulvspånplade gulv.

Nu er jeg så blevet i tvivl om trykfordelingen er/bliver tilstrækkelig? Jeg har ikke mulighed for at pille de gamle gulvbrædder på da loftet nedenunder er ophængt i disse brædder.

Jeg overvejer nu at smide strøer på tværs af bjælkelaget men er i tvivl om hvor store disse skal være for at bære tilstrækkeligt - og jeg er er heller ikke vild med at hæve gulvet alt for meget og det koster jo også en del mere jo højere strøerne er

Hvad ville i gøre?
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi ville spørge om det bjælkelag overhovedet kan bære noget som helst. .o)

Hvilken spændvidde har de og er der en langsgående bærende væg i huset? (Umiddelbart vurderet er de bjælker alt for spinkle.

Med en bjælkeafstand på ca. 170cm og 32 mm gulvbrædder vil gulvet nærmest have karakter af en trampolin.

28 mm tykke gulvbrædder udlægges normalt på en max. bjælkeafstand på 90 cm. 32 mm brædder bør ikke have større spænd end max. 120 cm.

Men hvordan følse gulvet at gå på for nærværende? Det må være overordentlig gyngende, nærmset slasket. Tør du overhovedet gå på det? :o)

Muligvis!
Men hvis du med stabilt mener at det ikke braser sammen når du går på det, så er det rigtigt.

Men ved stabilt forståes i dette tilfælde at det skal kunne bære en vægt på ca. 200 kg pr m2 uden at nedbøje mere end en 1/300 del af bjælkernes spændvidde, ved 3,5 meter ca 11 mm.

Men bjælkerne har måske en længde på 7 - 8 meter, men spændet, afstanden fra ydervæg til bærende væg, er så nok et sted mellem 3,5 og 4 meter.

Men det er næsten ligemeget med det.
Du må igang med lidt finopmåling med tommestokken.
Og næsten uanset målene så vil det bjælkelag langtfra være stift nok som etageadskillelse.

Eksempel: Hvis du har en spændvidde på 3,5 meter og en indbyrdes afstand mellem bjælkerne på 90 cm skulle du anvende mindst 75x200 mm T1 spærtræ med min. 28 mm gulvbrædder på toppen.
Okay nu har nu målt lidt mere og afstanden mellem mine bjælker svinger imellem 150 og 170 cm.

Hvad vil du så mene at jeg skal op på i strødimension?

Ville det evt. være en fordel at lægge nye strøer ind samme vej som de eksisterende bjælker hvor de evt. kunne hvile på ydervægge og den gennemgående væg?

Det lyder umiddelbart næsten som samme konstruktion jeg er igang med. Dog med den forskel at loftet i stuen sidder på undersiden af bjælkerne..

Jeg har pillet gulvbræder af på 1. sal, og ligger 2x4" strøer ud i husets længde retning. 30cm center afstand mellem strøerne.

Og nu kommer der nok en masse "Det er dumt" beskeder, men strøerne ligger ned.. Altså så de er 2" i højden, og 4" i bredden.. Det er gjort i samråd med min "rådgivende tømre mester", der fortæller mig hvordan jeg skal lave konstruktionen.. Der er så omkring 240cm fra overside af strøer, til underside af hanebånd, hvilket giver et slutresultat på ca. 230 når der først kommer gulvplader og lofter osv. på.

Forøvrigt, kan jeg ikke mærke på mine bjælker (der er 15x15cm også) når der hoppes på dem (75kg rendyrket muskelmasse der hopper op og ned ..)

/ Thomas
Annonce
Jamen, så er din byggerådgivendetømrermester helt galt på den, og ved ikke den store om bæreevner i konstruktioner eller i træet udfra dimensioner.

For det første så kan en regel ikke bære det store med 150cm spænd mellem understøtningerne når den lægger ned, og heller ikke selvom de ligger pr. 300mm, og det vil du sikkert finde ud af når gulvet er lagt og taget i brug.

Derudover så afhjælper de jo heller ikke den manglende styrke på dine underlæggende bjælker på nogen måde, udover de tilføjer ydligere vægt til disse, så virker fuldt stændigt åndsvagt og spild af tid og penge efter min vurdering, men han har sikkert anden mening.

75kg der hopper betyder heller ikke det store, det der betyder noget er den last af 1.salen skal holde til når denne tages i brug, som hpox og tidligere har pointeret, og her vejer du altså kun ca 1/4 af den last bjælkelaget skal kunne holde til pr.m2

Bare vent når i først har indrettet 1.salen og stilles en reol med lidt indhold op af en af skiller væggene, så vil denne sikkert hoppe og danse når folk går rundt på 1.salen, ligeledes vil dit gulv ved last sætte sig væsentligt mellem dine bjælker, og du vil opleve nedbøjninger på gulvet, specielt hvor der står tungere tung mellem din bjælker.

Er ked af at sige det, men din tømrer har altså spild en masse af din tid, og penge på den opbygning.

Hej René

Hvad ville du gøre i mit tilfælde - altså ligge strøerne på langs eller på tværs? Og hvilken dimension og afstand ville du benytte?
Hmm.. Så det du siger René, er at der skal et ekstra bjælkelag ind i konstruktionen (i mit eksempel)?

Eller vil det være nok at ligge reglar på højkant i steddet? (og dermed forøge dises bæreevne). Jeg har kun monteret 3 reglar indtil videre.. Så er åben for input (og vender den også lige med min tømrer mester)

/ Thomas
Ja, der skal noget til der kan bære din 1.sal, og det kan laves på mange forskellige måder, men kræver jo lidt højde på gulvet, som du ikke har for meget af kan jeg forstå, er dine eksisterende bjælker blotlagte ???
Og har du loftet i stueetagen monteret under disse ?

Nej, at vende din regler hjælper ikke på bæreevnen af dine tværgående bjælker, så netop er det svage led her.
Nuværende konstruktion er (kort beskrevet)

bjælkerne er blotlagte på 1. sal, og lofter i stueplan er monteret på undersiden af bjælkerne. Bjælkerne er 150x150mm.

ca. 1½ meter fra ydermur, er bjælker og spær hæftet sammen med 1x4 tømmer (ca. dimensioner, har ikke målt), der er afsat til skunkvægge, ovenpå en 1x4 tømmer der ligger på langs, og hæftet til bjælkerne (gjort af tidligere ejer af huset)..

ca. 20cm fra ydermur ligger en ny rem, hvor der er hæftet støttespær til taget (den er også hæftet til de gamle spær, og bjælkelaget).

bjælke afstand er ca. 150cm center / center

total spænd, er ca. 7.5m, med støtte midtvejs.

/ Thomas
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis