ventilation i halv-valm på fast undertag

Hej alle sammen

Dette er mit første indlæg herinde. Jeg har hidtil kun været inde og kigge med. Men nu har jeg et spørgsmål der trænger sig på, så jeg prøver.....here goes

Mit spørgsmål handler om tag/undertag og ventilation heraf.
 Jeg er igang med at udskifte det gamle understrøgne tegltag til en tagløsning med fast undertag, bestående af ru pløjede fer/not brædder med et lag "icosafe" diffutionstæt undertag og en omgang nye teglsten(det bliver sandsynligvis randers tegl lille dansk vingetegl).
Jeg har ladet min inspirere af siden godetage.dk. og denne tegning
Jeg har lavet en sandwich konstruktion ved tagfoden, med en ventilationsspalte på 30 mm i hele husets længderetning, som det er påkrævet.

Nu er jeg i tvivl om jeg skal lave samme 30 mm ventilationsspalte i halvvalmene, eller om jeg kan 'nøjes' med at lave en skalk for at få undertaget ud i tagrenden og så isætte et antal ventilationsstudser i valm-tagfladen, for at løse 'ventilationsproblematikken'.

huset er et 1½ plans hus fra 1942 med gesims og 45 gr taghældning og halvvalm

håber mit spørgsmål er til at forstå.

Mvh.

Frank Furter

Cutting edge....dull knife

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er hulemig indviklet at lave tage nu om dage.

Men hvad er der i vejen for at lave valmen på samme måde som det øvrige udhæng?
ja det et knapt nok for professionelle...

Der er ikke udhæng på huset, hverken på tagfladen eller halv valmen. Der er som sådan ikke noget i vejen for at lave 30 mm vent. spalte i halv valmen også. og det bliver også lavet således med mindre jeg hører, at det strengt taget ikke er nødvendigt..

Men hvis jeg kan undlade det, er det hurtigere og jeg risikerer ikke at få det der 'knæk' på den nederste række tagsten i valmen som jeg ser så mange steder. Netop det 'knæk' bryder jeg mig ikke om, og specielt ikke på teglsten.


Cutting edge....dull knife

Jamen så hæver du da bare taget, så det kommer til at passe med højden til din tagfod.

Så flipper du for at det nederste del af tegltaget skalker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis