Papiruld i nyt hus - undvære vindpap og dampspærre?

Hej,

vi er ved at bygge et lavenergihus. Vi overvejer muligheden for at få papiruld isoleret.

Isolatøren siger vi kan undvære vindgipsen og dampspærren hvis vi vælger papiruld.

MEN, hvad med den fugt der trænger igennem murstenene, går den så ikke ind og gør papirulden våd? Og hvordan kan fugten fra murstene slippe ud igen når der ikke er ventileret bag murstenene?

Det vi søger er noget dokumentation for at vi kan undvære det ventilerede hulrum bag murstene. Hvor finder man det henne?  

 Hvis huset skal isoleres med papiruld regner vi med at bygge væggene op af gipsplade, osb plade, regel, mineraluld, dampbremse (evt huntonit eller OSB) papiruld og skalmur af mursten.

Hvis vi vælger mineraluld skal væggene bestå af gipsplade, osb plade, regel, mineraluld, dampspærre, mineraluld, vindgips, og skalmur.

Vi skal have gulvvarme og genvex i hele huset.

Mvh Asger
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du laver papiruldsisolering uden hverken damp- eller vindspærre så kaldes det forsøgsbyggeri - efter min mening!

Og hvad er der galt med en dampspærre?

Men det er vel uden betydning om du isolerer med indblæst mineraluld eller papiruld. Begge isoleringstyper vil jo blive våde såfremt der er kontakt med murværket.

Det papiruldsisolatørerne siger er, at det kun er fordi mineraluld ikke tåler fugt, at det anbefales at bruge dampspærre. De siger at et hus kan blive helt tæt indvendigt ved at gøre gipspladerne tætte. Og det er bevist ved blower door test.

Vi havde tænkt på - hvis det bliver papiruld - at sætte en tæt dampbremse af OSB eller Huntonit, inde i væggen så elektrikeren har et lag at arbejde i uden at bryde dampbremsen.

Når et hus bliver efterisoleret - hulmursisoleret, så er der jo også bare en murstensvæg på ydersiden, og ingen vindgips. Og det fungerer vel fint...?
Hvorfor må der ikke være en tæt dampspærre i dit hus?
Mineraluld er fugtbestandigt, det isolerer bare ikke ret godt hvis det sejler i vand. Det samme må vel gøre sig gældende for papiruld. Det jeg savner er en grund til at ville undvære vindpap og dampspærre?

PS: En konstruktion uden dampspærre er beskrevet på http://www.papiruld.dk/Dampspaerre_1.htm

Men...den skal vel så være 100% tæt for at det duer til noget...
Annonce
Kan ikke se hvorfor man ønsker at undvære dampspærre. Det kan sagtens være det er rigtigt, men huset skal stadig overholde tæthedskravet i bygningsreglementet og dette vil en dampspærre hjælpe med. At Rockwool ikke isolerer særligt godt hvis det er vådt har jo en en logisk forklaring at vand leder bedre end luft og luften bliver erstattet af vand hvilket i mine øjne også må gælde for papiruld måske ikke ligeså markant. Men jeg vil da også mene at hvis papiruld optager væske kan dette stadig skade trækonstruktioner som fugt og damp ellers gør. Så jeg vil da helt sikkert anbefale en dampspærre som på ingen måde vil kunne skade hvis det bare er placeret på den varmeside.

www.DTKS.dk

Trykprøvning, Termografi og andre byggetest..

God vejledning.

noget andet er, at pappiruld ikke egner sig særligt til lodrette isoleringer. Uanset hvad puster-manden siger

 

@Pilehave
Grunden til at skulle undvære vindgips og dampspærre er at det tager lang tid at sætte op, ligesom det tager lang tid at sætte isoleringbatts op frem for at få papiruld blæst ind. Så vi ville kunne spare tid og dermed penge og materialer ved ikke at skulle lave forskalling og vindgips samt dampspærre.

Jeg har snakket med et par eksperter fra energitjenesten og byggeri og energi, og de anbefaler begge at vi laver ventileret hulrum og vindgips mellem murstenene og isoleringen. Men de mener at ikke at det strider mod bygningsreglementet, og at det er korrekt som der står på papiruld danmarks hjemmeside at man kan lave en konstruktion uden ventileret hulrum med isolering helt ud til murstenene. Men de mener der kan være tilfælde som ved kraftig slagregn hvor der trænger så meget vand ind at det kan blive et problem.
Min murer siger også at der normalt trænger fugt ind igennem murstenene og at dette kan blive opsuget af papirulden hvis der ikke er hulrum.

@hpox
der skal være tæt dampspærre / dampbremse. Spørgsmålet var om vi kunne "rykke dampbremsen et andet sted hen i vægkonstruktionen".

@Peter Vester
Jeg er enig i at det kan være problematisk hvis papirulden og dermed trækonstruktionen igennem mange år står og bliver lidt fugtig, da fugten vel har svært ved at slippe ud igen derinde fra, og den dermed kan forringe styrken af trækonstruktionen.
Vi ville undvære dampspærre hvorfor det er et meget stort arbejde at lave. Og fordi den kunne erstattes af gipsen eller et ekstra lag osb/huntonit inde i væggen.

Konklusion:
Hvis vi bliver nødt til at lave ventileret hulrum med vindgips for at sikre os mod evt. fugtproblemer, vil vi vælge også at lave alm. plastic dampspærre (istedet for at undgå forskalling og vindgips og lave dampbremse af osb/huntonit istedet for plastic dampspærre). Så vi hælder mod at vælge den konservative sikre løsning.
Det vil sige at papiruldsmanden skal komme med en ekstremt lav pris for at det kan betale sig for os at vælge ham frem for at købe mineraluld til 22 kr m2.
Skrevet af asger123456 på 22 aug 2011 13:49
@Pilehave
Grunden til at skulle undvære vindgips og dampspærre er at det tager lang tid at sætte op, ligesom det tager lang tid at sætte isoleringbatts op frem for at få papiruld blæst ind. Så vi ville kunne spare tid og dermed penge og materialer ved ikke at skulle lave forskalling og vindgips samt dampspærre.

Jeg har snakket med et par eksperter fra energitjenesten og byggeri og energi, og de anbefaler begge at vi laver ventileret hulrum og vindgips mellem murstenene og isoleringen. Men de mener at ikke at det strider mod bygningsreglementet, og at det er korrekt som der står på papiruld danmarks hjemmeside at man kan lave en konstruktion uden ventileret hulrum med isolering helt ud til murstenene. Men de mener der kan være tilfælde som ved kraftig slagregn hvor der trænger så meget vand ind at det kan blive et problem.
Min murer siger også at der normalt trænger fugt ind igennem murstenene og at dette kan blive opsuget af papirulden hvis der ikke er hulrum.

@hpox
der skal være tæt dampspærre / dampbremse. Spørgsmålet var om vi kunne "rykke dampbremsen et andet sted hen i vægkonstruktionen".

@Peter Vester
Jeg er enig i at det kan være problematisk hvis papirulden og dermed trækonstruktionen igennem mange år står og bliver lidt fugtig, da fugten vel har svært ved at slippe ud igen derinde fra, og den dermed kan forringe styrken af trækonstruktionen.
Vi ville undvære dampspærre hvorfor det er et meget stort arbejde at lave. Og fordi den kunne erstattes af gipsen eller et ekstra lag osb/huntonit inde i væggen.

Konklusion:
Hvis vi bliver nødt til at lave ventileret hulrum med vindgips for at sikre os mod evt. fugtproblemer, vil vi vælge også at lave alm. plastic dampspærre (istedet for at undgå forskalling og vindgips og lave dampbremse af osb/huntonit istedet for plastic dampspærre). Så vi hælder mod at vælge den konservative sikre løsning.
Det vil sige at papiruldsmanden skal komme med en ekstremt lav pris for at det kan betale sig for os at vælge ham frem for at købe mineraluld til 22 kr m2.

Mineraluld til 22 kr/m2? Isolerer du med 45 mm i alt? En hurtig hovedregning giver nærmere priser på 120-130 kr. for de 250 mm som et lavenergihus klasse 2 skal isoleres med i ydervægge.
Rigtig godt med det link pilehave.

Hvor indledningen lyder:

"Dampspærre eller ej?
Der er ikke krav om dampspærre i bygningsreglementet.

Eneste årsag til at man bruger dampspærre i byggeri, er ved brug af mineraluld. Kravet kommer fra mineraluldsproducenter. Det skyldes at, mineraluld ikke kan optage og afgive fugt på samme måde som f.eks. papiruld."

Det er naturligvis korrekt om at der ikke er krav om dampspærre, (eller alle mulige andre membraner), i bygningsreglementet. Fordi BR stiller funktionskrav jo.

Efterfølgende afsnit er direkte vildledende, næsten løgnagtigt.
kravet til dampspærre har at gøre med at der ikke må dannes fugt i isoleringen. Dels af hensyn til råd i omgivende konstruktioner, men primært fordi fugtig isolering isolerer utroligt dårligt. Og det gælder uanset arten af isolering. Osse papiruld. Fugtig papiruld isolerer dårligere end tørt papiruld, på samme måde som mineraluld, træuld, flamingo og alle mulige varmeisolerende materialer.
For flamingo gælder specielt at flamingoplader stort set ikke er fugtsugende. Og derfor ikke kan transportere fugt. Flamingogranulat i sig selv har samme egenskaber, men i en hulmur hvor der er fugtigt isolerer det naturligvis heller ikke ret godt.

Og det hele baserer sig på det helt grundlæggende fysiske faktum at vand er stærkt ledende og luft er ikke.


(Om den viste papiruldskonstruktion virker efter hensigten ved jeg ikke)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis