Papiruld i nyt hus - undvære vindpap og dampspærre?

Hej,

vi er ved at bygge et lavenergihus. Vi overvejer muligheden for at få papiruld isoleret.

Isolatøren siger vi kan undvære vindgipsen og dampspærren hvis vi vælger papiruld.

MEN, hvad med den fugt der trænger igennem murstenene, går den så ikke ind og gør papirulden våd? Og hvordan kan fugten fra murstene slippe ud igen når der ikke er ventileret bag murstenene?

Det vi søger er noget dokumentation for at vi kan undvære det ventilerede hulrum bag murstene. Hvor finder man det henne?  

 Hvis huset skal isoleres med papiruld regner vi med at bygge væggene op af gipsplade, osb plade, regel, mineraluld, dampbremse (evt huntonit eller OSB) papiruld og skalmur af mursten.

Hvis vi vælger mineraluld skal væggene bestå af gipsplade, osb plade, regel, mineraluld, dampspærre, mineraluld, vindgips, og skalmur.

Vi skal have gulvvarme og genvex i hele huset.

Mvh Asger
Hej, vi er ved at bygge et lavenergihus. Vi... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville aldrig anvende papiruld i en hulmur og da slet ikke hvis bagvæggen var en trækonstruktion da risikoen for fugtskader er alt for stor.

Til Hpox:
Polystyren/flamingo kan nemt mættes med vand, og bare man lægger det på et sandlag som i terrændæk sættes de nederste 85 mm som opfugtede og dermed en mindre isoleringsevne i isoleringsberegningerne.
Jeg kender eksempler på at der ved reparationer i kølerum har polystyrenisoleringen været så tung af fugt, at det var vanskeligt at få det båret ud til containeren.
Vedr. flamingo.

Ka, de' nu pass'

Flamingo er jo godkendt som kapillarbrydende i 15 cm tykkelse,

Og jeg har bygget flere arbejdsflåder hvor opdriftsmidlet var flamingo.

Jeg ved at f.eks. polyurethanskumselementer i frysehuse kan "fryse fra hinanden" såfremt der er den mindste utæthed imellem eller igennem dem. Kondensenfugten fryser. Fugten fryser til is og ekspanderer. Dernæst større utæthed, mere kondens osv.

Kan det samme gælde for flamingo, simpelthen at det ekspanderende frosne vand nedbryder cellevæggene cellerne og flamingoen efterfølgende fremstår som vandfyldte.

Men der er vel osse flere kvaliteter af flamingo?
Hvad endte du med at gøre Asger? Erfaringer?

Dan the man - Hellere en skrue for meget end en for lidt.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis