Facade rensning (alger, svamp eller ??)

Vedhæftede filer:

Mvh

Nicolas

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt spøjst at det er på sydsiden ?! og muren neden under din sålbænk ser jo også tiptop ud. Imprægnering af tegl og mursten ville jeg ikke røre ved, men prøv med brun sæbe som du smører på OG LADER SIDDE et stykke tid.

Man bruger jo ikke syrer på murværk - med mindre man skal fjerne kalkslør osv. Men brun sæbe er stærkt basisk med en pH-værdi på 9-14. Den neutrale pH-værdi er mellem 6 og 8. Det er selvfølgelig temmelig lavpraktisk ifht. et eller andet vidundermiddel fra et byggemarked, men brun sæbe har et væld af anvendelsesmuligheder:

Udendørs - fast brun sæbe
  • Fjernelse af maling - brun sæbe er cirka en tiendedel billigere end malingsafrensningsmidler og lige så effektivt
  • Fjernelse af alger på træværk
  • Fjernelse af alger på havefliser
  • Fjernelse af alger på murværk

Rengøring - fast brun sæbe tilsat lidt salmiakspiritus
  • Rengøring af teglgulve
  • Rengøring af ovne (kun ovne, der ikke er selvrensende)
  • Rengøring bageplader
  • Rengøring af ildfaste fade med fastbrændte madrester
  • Rengøring af glaskeramiske plader
  • Rengøring af grill-riste



/bjørn

Hmm...ok..jeg vil prøve med brun sæbe !!

Er der nogen der kan svare på om de grå og sorte aflejringer også er svamp eller alger, og om de også kan bekæmpes !?

... OG tak for det hurtige og grundige svar !! det er jo sådan et forum skal være

Mvh

Nicolas

Det er givet vis noget organisk/alger eller mikroorganismer. Det gode ved dette råd er at det er ultrabilligt (den fra aldi er lige så god som den fra irma) og hvis det ikke virker - well så har du brugt 10 kroner og fået den sålbænk vasket 8^)

/bjørn

PS: det der sidder i de mikroskopiske fordybninger i fuge og sten kommer ikke nødvendigvis op uden videre, men skal måske hjælpes på vej med en stiv børste

/bjørn

Jeg har planer om at skifte fugerne på den sålbænk, er der nogen der har haft erfaring med det !?...nogle sagde jeg skulle bruge multi 280, da den ville være god tæt, samt læt at arbejde med !?

Mvh

Nicolas

Den brune sæbe virkede desvære ikke...jeg havde et sted hvor det sad nogle timer, samt et sted hvor det sad 2 dage....men nope !! intet virkede...... jeg er ovre i tanken om at afsyre dem, og hvad angår mine sålbænke så leger jeg med ideen om at pakke dem ind i zink !!

Hvis der er en eller anden mure her i huset der har nogle gode fif..såååå er jeg klar !

Mvh

Nicolas

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også