Isolering af metal tag...

Hej LDS

Jeg skal til at skifte tag på carport, og har et par spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Idag har jeg bølgeeternit tag, og det er der ved at gå hul på - det er ca. 40 år gammelt. så det skal skiftes.

Tagets mål: 6m x 12m. ca 3-4graders hældning på den korte led. Mellem 97 og 109cm mellem lægter.

Jeg har kigget på metal trapez plader på 6m i længden. Producenten siger, at der ikke skulle være problemer med hældningen, men at vi nok skal have en kortere lægte afstand.

I denne carport, er der i den ene ende, et skur som jeg godt kunne tænke mig at lave om til værksted, og gøre det lidt varmere, dvs isolere det (Hvor lidt kan man nøjes med, og få rummet frost frit? 5-10-20cm ?).

Spørgsmålet er, hvordan isolerer jeg nu taget. Der er ikke super højt - til bunden af lægterne mellem 200-230cm. Lægterne er 5cm x 10cm og det ville jo være rart at bruge denne plads til isolering.

Da metal taget skaber kondens skal jeg vel bruge et undertag. Leverandøren siger, at hvis man bruger et diffusionsåbent undertag, kan isoleringen ligge helt op til dette. Men hvor meget plads skal det være mellem taget og under tag ? Det går vel næppe, at lægge undertaget oven på lægterne, og lægge metal taget direkte oven på !!! - ville være nemmest. Og hvis dette skur stod alene, kunne man lægge undertag på lægterne, en ny lægte (eller mindre) oven på, og så taget på, men da skurets tag, hænger sammen med carporten dur dette ikke (med mindre man vil løfte hele taget.....).

Hvad ellers, metal taget på lægterne. Undertaget halvejs nede på de 10cm høje lægter, så er undertaget ikke gennemgående ? - vil det være lovligt ? vil måske kunne give ca. 5cm isolering mellem lægter ?

Hvad skal jeg jøre ?

På forhånd tak.

Jørn
26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har sådan et ståltrapetz tag på mit baghus / Værksted, og der er ikke undertag eller lignende imellem taget og isoleringen ( 100 mm. ) Det er så sjældent at der opstår kondens på undersiden og blot du sørger for at der kan komme luft ind imellem ståltaget og isoleringen bliver der ingen problemer. Grunden til at jeg isolerede var nu mere fordi der bliver ulideligt varmt under sådan et ståltag når solen bager på det.
Tag for forslag'et, men der er desværre et par storre hul'er i taget, der hvor jeg gerne vil have 'værksted'. så det kan ikke bruges. Tror ikke taget vil kunne holde, til at der blev lagt et nyt tag oven på.

Jørn

at spare undertag er ringe. du ødelægger din bil og isoleringen bliver langsomt gennemsivet af fugt. Den rulle dug kommer du nok over. Du kan ikke isolere dig til frostfri. Der skal en varmekilde til.
Spær, lægter, dug, klemlister, plader er rækkeflg. råd: lav ekstra stort overlap (50 cm) på pladerne langsgående.

 

Det er sådan set rigtig med det undertag.
Men der findes ingen producenter der på nogen måde garanterer deres undertage under 10 gr. taghældning. De fleste 15gr.
De kan naturligvis godt bruges, men der kræves absolut omhu med monteringen. F.eks. således at der ikke opstår "pytdannelser" eller vandophobning nogetsteds!
Annonce
... og det er p... svært! Jeg har netop sådan et tag! Hurra for en ekstra eftermiddags arbejde

 

Da jeg skulle lægge sådan et trapetz tag på baghuset fik jeg at vide hos Davidsen (Trælast / Byggemarked) at det var ganske unødvendigt med sådan et undertag under et ståltag. Dug på undersiden fremkommer højst 5 gange om året, så eventuel fugt i isoleringen ville blive "bagt" ud af solens påvirkning på taget.
Lyder som der er nogle som synes at undertag er godt, og andre som ikke synes at det er nødvendigt.

Hvis man nu vælger at bruge et diffusionsåbent undertag, hvor meget luft skal der så være fra undertag til taget ?

Hvis man nu vælger ikke at bruge undertag, hvor meget luft skal der så være fra isolering til undertag ?

hilsen Jørn
hvis du bruger klemlister har du afstanden. ca 30 mm.

 

Okey, så hvis jeg kun havde dette værksted og ikke resten af carporten, kunne jeg oven på mine 'regler'/lægter (50x100 på højkant) lægge undertaget. Oven på det klemlister, og oven på dem lægge taget. Der vi så være 3cm fra tag til undertag. Der vil være 10cm mellem 'lægterne' til isolering.
Men da værkstedet hænger sammen med carport og et andet skur, har jeg ikke lyst tilat lægge klemlister på 3/4 af taget, hvor der ikke skal være undertag.

Hvis man nu betragter undertag som værende der for at tage kondens og ikke evt regn som taget ikke kan klare, skulle der så være noget i vejen for, at sætte undertaget 3cm nede på de de 10cm høje 'regler' - så der er 3cm til taget, og så isolere neden under undertaget mellem lægterne.

-Jørn
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også